Každý návštěvník vašeho webu je jiný a čím menší segment podobných návštěvníků zkoumáte, tím dostanete relevantnější data.

Návštěvníky můžete segmentovat prakticky donekonečna podle všech možných i nemožných parametrů. Úplně základní rozlišení je ale podle mě podle zařízení. Lidé přistupující na web z počítače se chovají úplně jinak, než lide přistupující z mobilu nebo tabletu.

Proč? Představte si sami sebe. V jakém rozpoložení jste v práci u počítače a v jakém doma v posteli s mobilem? Vaše chování bude úplně jiné. Možná máte přísného šéfa, tak v práci rychle zhltnete článek a z webu odcházíte makat. Večer doma naopak nemáte co na práci a jste ochotni přečíst článků třeba pět, když jsou dobré.

A naopak, z mobilu se vám podvědomě nechce moc nakupovat, protože je to na malém displayi nepohodlné a nebo se obáváte, že někde v procesu nákupu něco zhavaruje. Takže si třeba jen poznačíte adresu zboží a nakoupíte raději z počítače.

Návštěvníci z počítače a z mobilu jsou tak rozdílní a dostávají navíc v podstatě úplně jiný web, že toto segmentování se vám vyplatí vždy. Díky němu můžete třeba razantně vylepšit mobilní verzi svého webu.

Jak na různé pohledy v Google Analytics

V GA můžete lidi filtrovat  a segmentovat do omrzení i v celkovém pohledu na návštěvnost. Jsou ale filtry, kde chcete mít o daném vzorku lidí dostupné naprosto vše a nechcete nic složitě nastavovat. Pro tyto účely je nejlepší udělat si samostatný Výběr dat, protože v něm pak vidíte návštěvnost do všech detailů a podrobností jako u celého webu, ale jen pro daný výběr návštěvníků.

Pojďme se podívat jak na to

  1. Vytvořte si nový Výběr dat a nazvěte si ho třeba Jen desktop, Jen počítač a pod.
  2. Pro výběr dat vytvořte filtr
  3. Vyberte, že jde o typ filtru Vlastní a že do něj chcete zahrnout návštěvy ze zařízení Počítač
  4. Hotovo, v tomto Výběru dat uvidíte jen návštěvy, které byly z počítače

Pozor, výběr dat nefunguje zpětně, takže data v něm budete mít až od dnešního dne.

Pro mobily a tablety si udělejte další Výběr dat. Jediný rozdíl bude v jeho filtru. Místo zahrnout počítač zvolíte vyloučit počítač.

Letní akce u Elegant Themes: Asi nejlepší WordPress šablona Divi je v letní slevě 20 %! Během roku obvykle žádné slevy nejsou, takže máte jedinečnou šanci. Vše o Divi najdete tady na blogu.

Chci slevu 20 %

Obrázky řeknou více

Určitě vás napadne spousta dalších využití Výběrů dat, ale myslete na to, že méně je někdy více. Ono je strašně lákavé sledovat zvlášť lidi s Firefoxem, zvlášť s Chrome, zvlášť příchozí z Google, zvlášť ze Seznamu a tak do nekonečna. Vždy si ale nejprve položte otázku – co tím získám? Bude mi to k něčemu? A dokážu ten pohled nějak smysluplně využít? Co uděláte se zjištěním, že uživatelé Firefoxu na webu tráví o 10 % více času, než uživatelé Chrome? Asi nic moc.

Problém dat nejen v Google Analytics je ten, že se v nich můžete vrtat hodiny a hodiny a získávat spousta zajímavých údajů, které jsou ale ve výsledku k ničemu. Jsou to data pro data.

Související články: