Pokud potřebujete komunikovat se svými zákazníky nebo čtenáři, budete dříve či později potřebovat nástroj, který to umí. Řešit emailing vlastními silami je zbytečné a hlavně neekonomické. Podívejte se na nástroj, který to umí skvěle a pro menší weby je zdarma.

Většina lidí zná asi Mailchimp, který je v emailingu skoro standardem. Ale existují i jiné varianty, které jsou mnohdy i lepší. A jednou z nich je i MailerLite.

Já ho popisuji jako nástroj na rozesílání mailů, který nenabobtnal do rozměrů Mailchimpu, ale přitom má vše, co můžete potřebovat a navíc v pěkné a přehledné podobě. Znám zevnitř i MailChimp a podle mého názoru se v něm laik snadno ztratí. MailerLite pochopíte snáz. Zdá se mi celkově přehlednější a přímočařejší. Nemá zbytečné kudrlinky a na vše jde přímo.

Obrovským plusem pro MailerLite je, že do 1000 kontaktů je zcela zdarma a i potom jsou ceny více než přijatelné – do 2500 kontaktů $10 měsíčně, do 5000 $20 atd.

Nikdy nedoporučuji nic, co nemám vyzkoušené. MailerLite používám přímo na tomto webu, takže pokud odebíráte moje novinky, doručuje je on. Pojďme se podívat na jeho funkce podrobněji.

Sběr e-mailů

Pokud chcete někomu posílat e-maily, musíte nejprve nějaké e-maily mít. MailerLite k tomu má hned tři nástroje:

Pop-up

Vyskakovací okno na stránce, do kterého může návštěvník vyplnit svůj e-mail a další údaje. Nástroj pro výrobu pop-upu vás provede vytvořením krok za krokem:

  1. zvolíte si název pro lepší přehled, pokud budete mít popupů více
  2. seznam adresátů, do kterého se budou údaje ukládat
  3. vzhled, kde máte na výběr čtyři předefinované šablony a každou můžete v jednoduchém editoru libovolně upravovat (texty, barvy, obrázky, fonty atd.)
  4. chování, tj. to, kde a kdy má pop-up vyskočit. Obvykle nechcete na návštěvníka bafnout hned jak na stránku vleze, takže můžete nastavit po jakém čase se tak má stát, nebo nastavíte určité procento doskrolování stránkou, nebo když se chystá stránku zavřít (často využívají e-shopy k nabídnutí nějaké výhody, když neodejdete). Dále můžete zvolit frekvenci a to kolikrát za den, týden, nebo měsíc má pop-up vyskočit. Myslete na to, že méně je někdy více, nechcete čtenáře naštvat. Samozřejmě můžete pop-up zobrazit jen na některých stránkách nebo ho zakázat ho na mobilech či tabletech.

Formulář přímo do vaší stránky

V přehledném rozhraní si naklikáte formulář, který jen vložíte do vaší stránky a o vše další se postará MailerLite. Živá ukázka tady u mě.

form builder

Landing page

Pokud z nějakého důvodu nechcete nebo nemůžete sběr e-mailů dělat na svém webu, můžete využít landing page na serveru MailerLite. Vyberete si z předpřipravených šablon, upravíte je k obrazu svému a lidi posíláte na adresu vygenerovanou ML. Můžete to spojit třeba s nástrojem Get Site Control (recenze), který umí řídit různé inteligentní widgety na vašem webu, takže s jeho pomocí ukážete návštěvníkovi upoutávku a on se z ní proklikne na landing page u MailerLite.

landing page

Tvorba kampaně

Když už máte odběratele, vytvořte kampaň. Tvorba se nijak neliší od obdobných systému. Síla MailerLite je podle mě v přehlednosti a jednoduchosti výroby e-mailu. Vybrat si můžete jak předpřipravené vzhledy, tak můžete začít na zelené louce. Díky vestavěnému drag and drop editoru to zvládne i naprostý laik bez znalosti HTML. Předpřipravenýcb vzhledů nejsou v systému stovky, ale pokud nechcete vzhled řešit, vyberete si z nabídky bez problémů. Navíc si můžete každou vybranou šablonu přizpůsobit k obrazu svému.

Vytvořený e-mail si samozřejmě můžete prohlédnout i v režimu pro mobil a můžete si i poslat náhled na svůj e-mail. Pokud jste s e-mailem spokojeni, vyberete už jen komu a kdy se má odeslat a je to.

AB testování

Pokud chcete dělat emailing sofistikovaněji, můžete své zprávy AB testovat. Na výběr máte test předmětu, oslovení nebo celé zprávy. Celé to funguje tak, že vytvoříte dvě varianty, necháte je poslat na nějaký vzorek databáze, třeba každou variantu na 10 %, nastavíte podle čeho chcete vybrat vítěze (otevření mailu, nebo klik na odkaz) a kolik času dáváte na vyhodnocení. A na zbývajících 80 % kontaktů se odešle automaticky vítězná varianta.

Připomínací kampaň (Resend)

Pokud příjemce neklikl, nebo neotevřel váš e-mail, můžete mu automaticky poslat po nějaké době další s jiným předmětem či obsahem. Tohle samozřejmě můžete udělat i ručně, ale proč si nezjednodušit život a nenastavit to v rámci jedné rozesílky rovnou.

Já osobně bych asi doporučoval nastavovat to na lidi, kteří váš první e-mail neotevřeli. Ti co neklikli, by mohli být naštvaní, že je uháníte stejnou věcí podruhé. Nicméně dá se to udělat i inteligentně – můžete třeba lidem, co neklikli, nabídnou nějako slevičku – viděli a neklikli, protože se jim na nabídce něco nezdálo, když jim dáte výhodu navíc, třeba kliknou. Dejte si ale pozor, aby si na to nezvykli a nečekali vždy až na druhý mail se slevou 🙂

Kdy odejde druhý e-mail si můžete samozřejmě nastavit dle libosti.

RSS kampaň

Pokud se vám nechce tvořit newsletter ručně, můžete využít RSS newsletter – napojíte na MailerLite váš RSS kanál s novými články a nemusíte se o nic starat. Když vydáte článek, pošle se newsletter. Nutno ale podotknout, že většina odborníků vám řekne, že ručně tvořené e-maily mají větší úspěšnost.

Segmenty aneb třídíme adresáty

Posílat všechno všem je nesmysl, na který vás upozorní na každém školení o email marketingu. Odběratele potřebujete segmentovat a nabídku jim přizpůsobovat. MailerLite vám i v tomto pomůže, můžete si vytvářet libovolné segmenty odběratelů podle všech možných parametrů. Jako první doporučuji udělat si segment těch, které vaše e-maily nezajímají:

  • dostali více než X e-mailů (třeba 10)
  • nikdy žádný neotevřeli

A tyto odběratele pravidelně mažte. Případně jim zkuste poslat varování, že je smažete, protože si myslíte, že vaše e-maily nechtějí – pokud toto varování otevřou, automaticky vypadnou ze segmentu neotvírajících odběratelů.

Segmenty se udržují samy stále aktuální, takže je nastavíte jednou a každý, kdo vyhoví jejich pravidlům, bude v segmentu.

Statistiky

K dispozici máte samozřejmě přehledné statistiky jak pro kampaně, tak pro jednotlivé odběratele.

U kampaní vidíte, kolika lidem jste mail poslali, kolik otevřelo, kolik kliklo, v čem otvírají nebo na jaké odkazy v e-mailu klikali. Samozřejmě se můžete podívat i na to, jak poslaný e-mail vypadal.

Statistiky kampaně

U jednotlivých odběratelů vidíte, co jste jim poslali a co s e-mailem oni udělali, zda ho otevřeli nebo klikli. Občas se dozvíte zajímavé věci, jako třeba že uživatel dostal e-mail a během dne ho otevřel 10x 🙂 A vidíte i to, jak se k e-mailům vracejí, tj. že ho třeba otevírají i týden po prvním otevření. Ke každému odběrateli si můžete psát i libovolné poznámky.

Automatizace

To nejlepší na konec. MailerLite zvládá i automatizace, tj. se svými zákazníky můžete komunikovat tak, že to vypadá, že o ně pečujete ručně a vy přitom ležíte na gauči a e-maily inteligentně odchází samy. Automatizaci využijete například při prodeji zboží či nějakého kurzu. Já mám takto udělán e-mailový kurz pro začátečníky v kryptoměnách – ten, kdo se do kurzu přihlásí, dostává každý den jednu lekci a já se nemusím o nic starat. Vše se děje automaticky. Po skončení kurzu se automaticky a přitom osobně zeptám, jak se kurz líbil. Většina lidí netuší, že nepíšu každému účastníkovi ručně 🙂

Další jednoduchý příklad je třeba stažení mého eBooku Internetová abeceda – čtenář si požádá o eBook, systém mu ho sám odešle a za týden se zeptá, jak se mu líbil.

Automatizace se opět nastavuje v přehledném rozhraní a na výběr máte nepřeberně podmínek, díky kterým uděláte prakticky cokoliv, na co si vzpomenete. Celá automatizace se dá libovolně větvit podmínkami ve stylu „Když čtenář udělal A, pošli mu B“, „když udělal C, pošli mu D“, „když neudělal nic, pošli E“ atd.

Dotazy čtenářů

Před vydáním článku jsme oslovil lidi na mém Twitteru s tím, jestli je něco speciálního zajímá u mailového řešení. Tady jsou otázky a odpovědi:

Jak funguje podpora?

Podpora komunikuje rychle a spolehlivě. Pár drobných problémů jsem s nimi řešil a vždy bez problémů. Potřebujete ale samozřejmě angličtinu.

Má MilerLite API?

Má API, ale nepoužívám ho, takže více si musíte nastudovat sami.

Umí personalizované e-maily?

Ano, to je dnes už myslím samozřejmost. Do předmětu i těla e-mailu můžete vložit libovolné pole uložené u kontaktu. Pokud si uděláte pole „Oslovení“ a do něj uložíte třeba „pane Nováku“, můžete e-mail sestavit tak, že pana Nováka oslovíte Dobrý den, pane Nováku a paní Kadrnožkovou Dobrý den, paní Kadrnožková. Fantazii a kreativitě se meze nekladou.

Kvalita doručení do běžných emailových služeb

Drtivá většina mých odběratelů má Seznam nebo Gmail (a všude jinde to bude pravděpodobně podobné) a s doručováním jsem nenarazil na problém. Běžně mám openrate okolo 50 %, což by při problémech s doručováním např. do Seznamu nebylo možné. U každé kampaně ve statistice navíc vidíte, jak na ni konkrétní lidé reagovali a je vidět, že aktivita je rovnoměrně rozprostřena mezi všechny freemailové služby.

Závěr

Používám MaileLite už několik let a nedám na něj dopustit. Pokud hledáte spolehlivé a přehledné řešení pro svůj emailing, doporučuji ho minimálně vyzkoušet.

PS: nezapomeňte, že sebelepší nástroj pro mailing nebude fungovat, pokud budete mít nekvalitní databázi odběratelů. Jakýkoliv systém vám bez milosti zruší účet, pokud bude mít podezření, že s vaší databází kontaktů není něco v pořádku.

Související články:

TIP Už jste viděli, co dokáže asi nejlepší WordPress šablona Divi?Podívejte se na video.