Obsah článku
Máte svůj web a chcete na něj dostat lidi. Podívejte se, jaké máte možnosti inzerce a jakým nabídkám se raději vyhnout.
Oproti inzerci v jiných médiích má ta na internetu jednu obrovskou výhodu – vše jde naprosto přesně změřit. Veškeré inzertní aktivity lze vyhodnotit a ty neúčinné zrušit. Pro malé firmy a živnostníky je nejvýhodnější inzerce v PPC systémech, tj. tam, kde se inzerce cílí na konkrétní lidi či hledané výrazy a platí se až za proklik na váš web. U nás má smysl inzerovat v systémech AdWords (od Google), Sklik (od Seznamu) a na Facebooku. Google i Seznam umožňují inzerovat i na svých partnerských webech.
Pozor na podvodníky
Stále ještě existuje mnoho firem, které nabízí inzerci formu zápisu do katalogu a s platbou na rok. Od těchto nabídek se držte dál. Prakticky neexistuje placený katalog, kde by zápis dával smysl a hlavně cena odpovídala výkonu. Ušetřené peníze věnujte raději do PPC reklamy.
AdWords
Je systém pro inzerci na Google a jeho partnerských webech. Jde o ty placené inzeráty, které se vám zobrazují ve výsledcích hledání. V rozhraní AdWords můžete inzeráty zadávat a cílit na konkrétní uživatele, kteří vás zajímají.
Princip AdWords je ten, že se platí pouze za proklik na vaše stránky, neplatíte tedy nic za zobrazení reklamy. Máte velice podrobnou kontrolu nad tím, za co utrácíte a jak se vám to vyplácí. AdWords vám v podrobné statistice ukáže, co lidé hledali, na co klikli a kolik jste za klik zaplatili. Po propojení s Google Analytics přesně uvidíte i to, co tito lidé na webu dělali a zda třeba něco koupili.
Cena za proklik záleží jen na vás. Ke každému slovu či skupině slov můžete zadat cenu, jakou jste ochotni za klik zaplatit. Pokud nabídnete nejvíce, bude váš inzerát první, pokud nabídnete málo, nemusí se zobrazit vůbec. Ceny za klik se pohybují od pár haléřů až po desítky korun za jeden klik. Záleží na konkurenci v daném oboru.
Sklik
Sklik provozuje Seznam a je konkurencí AdWords od Googlu. Lze o něm napsat prakticky to samé, jako výše o AdWords. Sklik nemá úplně všechny vychytávky jako AdWords, což je dané hlavně nesrovnatelnými možnostmi Seznamu a Googlu. I přesto se Sklik snaží a AdWords zdatně sekunduje.
Pokud nemáte hodně specifické zaměření, vždy se vám vyplatí inzerovat v obou systémech a nemá smysl si vybírat jen jeden. Oba systémy jsou do určité míry kompatibilní, takže inzerci vytvořenou pro jeden z nich dostanete vcelku pohodlně i do toho druhého a nemusíte vše dělat od nuly dvakrát.
Je velmi pravděpodobné, že po určité době zjistíte, že některé inzeráty fungují lépe v Skliku a jiné zase v AdWords. A jak už jsem zmínil výše, je možné i to, že u hodně specifického zaměření vaší firmy zjistíte, že funguje jen jeden ze systému. Počítejte ale s tím, že pro takové rozhodnutí potřebujete tisíce kliků a nelze ho udělat na vzorku deseti klknutí.
Takto vypadají inzeráty na Googlu a na Seznamu:
Jako PPC nepolíbený laik nemáte šanci
Nastavit správně kampaně v AdWords nebo Skliku není úplně snadné a jako začátečník pravděpodobně utratíte zbytečně spousty peněz. Pokud to s inzercí v AdWords myslíte vážně, zvažte návštěvu školení u specialistů, případně na nich rovnou správu kampaní nechte.
Pokud jste ale hračička, rád(a) se učíte nové věci a zbytečně utracené peníze berete jako investici do vzdělání, pusťte se do PPC reklamy svépomocí a za pár měsíců se můžete rozhodnout jak dál.