Pokud berete svůj firemní web vážně a zajímáte se trochu i o SEO, tak dříve či později narazíte i na anglický pojem longtail, který v doslovném překladu znamená dlouhý ocas. K čemu je to dobré?

Spousty dalších výrazů, se kterými se můžete na internetu potkat, obsahuje můj e-Book Abeceda internetu, který si můžete zdarma stáhnout zde.

Co je to longtail

Jde o pojem z oboru optimalizace stránek pro vyhledávače (anglická zkratka SEO) a pokud někdo mluví o „návštěvnosti z longtailu“, má na mysli to, že váš výrobek či službu hledají lidé na internetu pomocí desítek a stovek různých dotazů. Někdy dokonce i těžko pochopitelných 🙂

Z pohledu optimalizace pro vyhledávače tedy nemá smysl soustředit se na pár klíčových slov nebo dokonce na jedno jediné. Je častou chybou, že například hodinář optimalizuje svůj web na slova hodiny a hodinky a trvá na tom, že na tato slova chce být první na Seznamu a na Googlu. Nejhorší na tom je, že se najde spousta „seo šamanů“, kteří mu klidně takovou službu prodají. Ale to bych odbočoval.

Proč se na longtail zaměřit

Náš hodinář vůbec nepřemýšlí nad tím, co asi tak může chtít člověk, který dá do vyhledávače slovo hodiny. Chce koupit stolní hodiny, nástěnné hodiny, přesýpací hodiny? Chce hodiny opravit nebo chce třeba zjistit světový čas? Nebo hledá info o pracovní době? Nebo se překlepl a hledá holiny? 🙂 Jak vidíte, být ve vyhledávači první na obecná slova je většinou k ničemu. A pokud se vaše konkurence honí za takovými slovy, vy se zaměřte na longtail. Vyjde vás to levněji a bude to pro vás i užitečnější.

Pro hodináře z našeho příkladu jsou důležité přesnější dotazy, protože je větší šance, že hledajícího svým webem zaujme a získá. U lokálních firem je důležité soustředit se i na místo – dotaz „oprava hodinek prim“ je pořád špatný, pokud jste malý hodinář z Kutné Hory, protože opravu takto bude hledat i člověk ze Šumperka a toho asi neoslovíte.

Výše uvedené není v podstatě ani longtail, ale spíše klasická optimalizace na výrazy, které většinu lidí napadnou. V opravdickém longtailu jsou výrazy, které by vás v životě nenapadly a hledají je jednotky lidí měsíčně. Kouzlo je v tom, že různých longtailových dotazů mohou být stovky a tisíce a může to být velice zajímavá návštěvnost.

TIP: získejte jednoduše odkazy z longtailových frází na cizích webech

Jak získat lidi hledající longtailové fráze

Abyste dokázali chytat návštěvnost z longtailu, je třeba mít na webu hodně různorodého obsahu, protože pokud na webu danou frázi nemáte, pravděpodobně vás na ni vyhledávač odkazovat nebude. Ideální je tak třeba firemní blog či podrobné a smysluplné popisky vašich výrobků a služeb obsahující různé varianty názvů či slangových výrazů. Pokud si na výrobu takového obsahu netroufáte sami, porozhlédněte se po specialistovi, kterému se říká copywriter.

Nástroje na hledání longtailových frází

Slova a fráze, na které by stálo za to optimalizovat stránky, tj. vyrobit pro ně nějaký obsah, nemusíte složitě vymýšlet. Existují nástroje, které vám s tím pomohou. Nejlepší je použít nástroje pro návrh klíčových slov, které nabízí PPC systémy Sklik i AdWords. Do nich zadáte obecnou frázi (třeba oprava hodinek) a nástroj vysype spousta dalších podobných frází, které lidí hledají nebo by hledat mohli.

TIP: Láká vás Bitcoin, ale netušíte, která bije? Mrkněte na kurz pro začátečníky, kde se naučíte úplně zdarma vše důležité a pochopíte základy. Kurz Jak začít s Bitcoinem.

Když se podíváte do Skliku na hledané fráze související s opravou hodinek, tak zjistíte, že je tam celkem logicky obrovské množství dotazů kombinující místo a značku hodinek. Pro lokálního hodináře by tedy bylo rozumné, aby měl na webu takový obsah, který jednoznačně napoví, že je z Kutné Hory a dále nějaký obsah o konkrétních značkách – nabízí se třeba zmíněný blog, kde by každý příspěvek byl věnován historii a současnosti jedné značky hodinek.

Nástroje na výběr klíčových slov vám ale mohou ukázat i méně obvyklé dotazy jako třeba „volná ručička u hodinek oprava“ – tady se nabízí napsat kratší text o nejčastějších závadách hodinek, zmínit volnou ručičku a jak ji řešit. Nejsem hodinář, možná je to blbost, ale jako příklad je to myslím jasné.

Nástroj Skliku je pro laika asi pochopitelnější a přímočařejší. Nástroj Googlu toho zase umí trochu více.

Zeptejte se i lidí

Kromě zmíněných nástrojů použijte i ten nejjednodušší – zeptejte se lidí ve svém okolí, jak by vaše služby či výrobky hledali oni. Možná budete překvapeni. A hlavně zapomeňte na to, že by lidé hledali váš web tak, jak chcete vy. Lidé dokážou dělat na webu neuvěřitelně nelogické věci a přijde jim to úplně normální. To vám koneckonců ukáže každé uživatelské testování.

Mimochodem, pokud se rozhodnete v Skliku nebo obecně na Seznamu i inzerovat a nemáte s tím vůbec žádné zkušenosti, mrkněte na web Seznam naplno, kde je krásně vysvětleno, co všechno mohou malé a střední firmy na Seznamu mít.

Související články: