Obsah článku
Zajímá vás, jak lidé klikají na odkazy na vašich stránkách? Změřte si to pomocí Google Analytics.
Měřit klikání na odkazy mě naučil exkolega Ondra a dokonce to i sepsal u sebe na webu. Jenže pak si předělal web a staré články smazal. Takže je dobře, že jsem to sepsal i k sobě :).
Proč měřit klikání na odkazy
Pokud sledujete chování lidí na svém webu, bude pro vás určitě užitečná informace o tom, na jaké odkazy návštěvnící webu klikají. Hodí se vám to jak pro interní odkazy, tak pro ty, které vedou někam pryč. U vlastních odkazů můžete například odhalit, že některé jsou na webu úplně k ničemu, protože na ně nikdo nekliká a dát je tak třeba na lepší místo. U odkazů vedoucích někam pryč můžete zase snadno měřit například výkon reklamy, kterou jste si s někým dohodli – budete mít přehled o tom, jak jeho reklama zajímá vaše návštěvníky. Velice užitečné je to pak u affiliate spoluprací, když chcete mít nezávislý přehled o tom, kolik lidí jste affiliate partnerovi poslali.
Jak měřit klikání na odkazy
Budeme potřebovat Google Analytics (že ho na webu máte je snad samozřejmost) a také Google Tag Manager, v něm budeme vše nastavovat. Otevřete si tedy Tag Manager (česky správce značek Google) a jdeme na to:
1. aktivujte proměnnou Click URL
Jděte v menu do Proměnné, klikněte na Konfigurovat a zaškrtněte Click URL. Budete tak mít k pozdějšímu použití dostupnou adresu, na kterou lidé klikli (cíl odkazu).
2. Nastavte si pravidlo pro spouštění (spustí se po kliku na odkaz)
Jděte v menu do Pravidla a vytvořte nové, které bude akci spouštět pouze po kliku na nějaký odkaz.
3. Nastavte poslání události do Google Analytics
Tohle je hlavní část celého měření, která pošle klik do Google Analytics jako událost vždy, když někdo klikne na libovolný odkaz. Při nastavení dle obrázku uvidíte v Událostech v Google Analytics v Akci události URL odkazu (cíl kliku) a ve Štítku události na jaké stránce ke kliku došlo. To vše bude v Kategorii událostí pojmenované Klik na odkazy. Ukážeme si to přímo v Gogle Analytics dále.
Až vše nastavíte, nezapomeňte změny publikovat na web – tlačítko Odeslat.
Kde v GA sledovat klikání na odkazy
Po nasazení na web počkejte pár hodin či minut (podle návštěvnosti webu) a pak jděte v Google Analytics do záložky Chování – Události – Přehled
Vyberte kategorii události Klik na odkazy a v přehledu si přepněte pohled na Akce události a jako sekundární dimenzi zvolte Štítek události. V prvním sloupci vidíte na co se klikalo a ve druhem kde se klikalo. A je to.
Pokud chcete klikání dále zkoumat detailněji, není nic snazšího, než si data dále filtrovat například podle domén, na které se klikalo nebo si rozlišit klikání na interní a externí odkazy.
Díky, Tomáši, právě jsem podle návodu nasadil 🙂
Díky za návod. Před rokem jsem na webu nastavoval a teď si na to vzpomněl. Zajímavá data. Akorát..
kvůli sledování konverzí z ppc mi script dynamicky vkládá do každého affil linku gclid, které je unikátní pro každého návštěvníka z adwords.
Mám tedy mnoho jednotkových kliků z téměř identických url. Liší se pouze hodnotou gclid za ? v url. Nicméně google analytics je hodnotí jako unikátní url.
Jak mám v GTManageru (nebo google analytics) nastavit, aby např. nebral v potaz obsah url za ?
https://mujblog.cz/nejlepsi-clanek?gclid=24664djfk5fs443
Díky
Můžu mít smělou otázku, k čemu je to měření interních kliků na vlastním webu? K tomu jsou přece běžné přehledy o flow návštěvníků.
Já takové měření používám spíše na rozlišení, jestli lidi klikli na ten samý link (typicky např. buttonek Poptat) třeba v hlavičce stránky vs. v těle textu nebo na buttonek, který se zobrazuej pouze na mobilu.
Není to jen o interních klicích. Mě třeba zajímá, jak lidi klikají pryč z webu, např. z důvodu affil odkazů.