Google Tag Manager je velice šikovný a velice mocný nástroj. Jeho používání vám ušetří spousty času i peněz. Pojďme se na něj podívat podrobněji.

Jak funguje Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) si můžete představit jako takové permanentně otevřené okénko do vašeho webu, kterým můžete do stránky doplňovat různé informace (kódy) aniž byste museli sahat přímo do stránek a platit za to programátora. Nutno ale přiznat, že pro některá sofistikovanější nastavení GTM se také bez programátora nebo specialisty na GTM neobejdete. Běžné věci ale zvládne i poučený laik podle návodů na internetu. I já jsem jeden takový návod nedávno publikoval tady na blogu – Jak měřit klikání na odkazy na webu.

Začít používat GTM je snadné. Zaregistrujete se, dostanete kousek kódu, ten vložíte dle instrukcí do svých stránek a hotovo. Od této chvíle můžete veškeré kousky kódů vkládat do stránek přes rozhraní GTM a nepotřebujete sahat přímo do kódu vašeho webu.

Pokud používáte na svém webu WordPress, vložíte tag manager jednoduše pomocí pluginu, např. DuracellTomi’s Google Tag Manager for WordPress.

Logika Google Tag Manageru

V rozhraní GTM definujete hlavně dvě věci – značku a pravidla pro její spouštění. Tj. vkládáte kód, který do stránky chcete vložit a pak pravidlo, kdy ho tam chcete vložit – například můžete chtít vložit něco jen na titulní stranu, jen na určitý typ stránek a podobně. Pokud se pustíte do větších akcí, můžete značky spouštět i na různé události jako je klik, načtení určitého prvku a podobně, ale to už se dostáváte za hranice toho, co využije a zvládne poučený laik.

Velmi užitečný je režim náhledu, ve kterém si můžete zkusit, co jste to vlastně nastavili, aniž byste to dali na ostrý web. Pokud děláte nějaké složitější věci, vřele doporučuji otestovat to. Pokud totiž uděláte v nastavení nějakou chybu, můžete web i rozbít.

Jakmile jste spokojeni s nastavením značky a pravidel, musíte celou změnu publikovat na web. Bez toho se na webu nic nezmění.

K čemu GTM využít?

První věc, kterou doporučuji po nasazení GTM udělat, je přesunout do něj měření Google Analytics. Dále se vám GTM hodí všude tam, kde chcete využít nějakou externí službu a ta pro své fungování vyžaduje vložení kousku kódu do vašich stránek. To může být třeba kód pro nahrávání chování lidí na webu, různé služby pro AB testy, widgety, sběrače e-mailů nebo již zmiňované měření klikání na odkazy.

Google Tag Manager je mocný nástroj s jehož pomocí se dají dělat neuvěřitelné věci a k jeho pokročilému ovládání se pořádají celodenní školení. Základní využití je ale poměrně jednoduché a žádní speciální znalosti k tomu nepotřebujete. I kdybyste v něm měli mít jen měření Google Analytics, požadujte po autorovi vašeho webu jeho umístění do stránek. Nikdy nevíte, kdy v budoucnu se vám hodí možnost spustit nějakou externí službu během pěti minut a bez asistence programátora.

Kromě GTM byste měli po výrobci webu požadovat i spousty dalších věci.

Související články:

TIP Už jste viděli, co dokáže asi nejlepší WordPress šablona Divi?Podívejte se na video.