To, že je e-mailový marketing jedním z nejlepších způsobů propagace, je fakt. Stejně tak je fakt, že nemůžete jen tak sebrat nějaké e-maily, případně je nakoupit od nějakého pochybného dodavatele a začít je obesílat svojí úžasnou nabídkou. 

Děláte e-mailový marketing nebo se chystáte teprve začít? Skvěle. Ale ujistěte se, že ho děláte, nebo budete dělat, správně. E-mailový marketing není o tom, že naperete tisíce adres do políčka kopie ve svém Outlooku. Pokud znáte políčko skrytá kopie, máte bezvýznamné plus 🙂

TIP: Pokud ještě nemáte nástroj pro emailing, přečtěte si i mojí recenzi Jak spolehlivě odesílat newslettery? Zkuste nástroj MailerLite.

Špatné e-mailové adresy = STOP

Pokud budete svá úžasná sdělení rozesílat na nekvalitní databázi příjemců, dříve či později si vykoledujete od provozovatele služby ban (přijdete o účet). A není moc rozdílu mezi tím, jakou službu pro rozesílku použijete. Jediný rozdíl může být v tom, že zahraniční služba, jako je např. Mailchimp, se s vámi vůbec nebude bavit a klidně vám při prvním podezření zablokují účet a nazdar. Česká služba se s vámi asi bude bavit, možná se nechají jednou i obměkčit, ale uděláte druhý průšvih a letíte také.

Proč? Protože služby pro hromadné rozesílky e-mailů si musí hlídat své renomé – jeden neukázněný klient může ohrozit i rozesílku těch ukázněných a služba tak může kvůli vám přijít o další zákazníky. Proto u sebe žádné průšviháře nestrpí.

Co je špatná adresa

Pošta se na ni nedá doručit. Pokud sbíráte adresy na webu bez jakékoliv validace, máte pravděpodobně databázi plnou adres typu nedam@seznam.cz (někdy jsou před zavináčem i jadernější výrazy). Pokud Seznam zjistí, že na něj valíte desítky nebo stovky neexistujících adres, nebude vás mít rád a hlavně vám pravděpodobně brzy  přestane doručovat i na funkční adresy.

Ze stejného důvodu (chybějící kontroly) se vám do databáze mohou dostat adresy, které jsou úplně nefunkční – pepa@seynam.cy. Taková pošta sice nedoputuje na Seznam, ale už u provozovatele rozesílacího serveru se rozsvítí červená kontrolka, když uvidí, že se snažíte posílat maily na něco, co vůbec neexistuje.

Adresy bez souhlasu se zasíláním. Neodolali jste nabídce koupit si databázi tisíců e-mailů z vašeho oboru? Nebo jen sbíráte adresy na webu a neověřujete zpětně, že daný člověk se opravdu přihlásil? Máte také problém. Lidé, kteří dostanou vaší nabídku a vůbec netuší, kdo jste a proč jim píšete, označí často váš e-mail jako spam. A rozesílací služba se to dozví. A co udělá s vaším účtem, když významné procento adresátu označuje vaše e-maily jako spam? Ban.

Spam trap. Provozovatelé mailových služeb jako je třeba Seznam nebo Google (Gmail) líčí po internetu pasti na spamery. Je to jednoduché – umístí někam na internet mailové adresy zřízené jen za účelem vytvoření pasti. Pokud tuto adresu sebere robot nebo člověk a dá ji do databáze, kterou vám pak prodá, máte opět problém. Jakmile na tuto adresu pošlete své sdělení, je jasné, že nakupujete pochybné databáze a nesbíráte adresy poctivě. Následuje ban.

Sečteno a podtrženo: Servery pro rozesílku hromadných mailů nemají rádi, když se jim maily vrací (tzv. hard bounce) a nemají rádi, když lidí označují zprávy jako nevyžádané. Pokud budete mít procento hard bounce nebo označení jako spam vyšší, než je obvyklé, následuje ban.

Jak adresy vyčistit

Nástroje pro čištění databází e-mailů neslouží pro to, abyste jimi legalizovali pochybnou databází koupenou bůhví kde. Existuje ale spousty důvodů, proč chcete svoji legálně získanou databází vyčistit. Například:

  • máte databází svých zákazníků a chcete s mailingem na ně začít. Maily jsou starší a chcete mít jistotu, že nebudete posílat maily na již nefunkční adresy.
  • váš byznys je sezonní – seberete spousty adres od zákazníků a událost se opakuje zase až za rok. Chcete loňské kontakty obeslat, ale máte strach, že za rok se toho mohlo hodně změnit.

Pro tyto případy se chodí nástroj Email List Verify, který vám adresy zkontroluje. Pokud se vejdete do stovky e-mailů, máte ho dokonce zdarma. Pro větší objemy už musíte něco málo zaplatit.

TIP: Už jste viděli, co dokáže asi nejlepší WordPress šablona Divi?Podívejte se na video.

Použití Email List Verify

Použití tohoto nástroje je jednoduché, pochopí ho i laik. Po založení účtu v něm najdete mnoho způsobů, jak e-maily validovat. Od prostého nahrání souboru s adresami, až po přímé napojení na nejznámější služby pro rozesílku mailů. Mělo by existovat i propojení na můj oblíbený MailerLite, ale na jeho webu jsem mezi podporovanými integracemi Email List Verify nenašel, tak nevím.

Zvolil jsem tedy nejjednodušší cestu a to je nahrání souboru. Pokud nechcete platit, nahrajte soubor, který obsahuje maximálně 100 adres. Po nahrání stisknete start kontroly a po pár desítkách vteřin dostanete takovýto výsledek:

Kontrola e-mailů

Následně si můžete stáhnout výsledky třeba do Excelu a naložit s nimi jak uznáte za vhodné. Mně například v testu vyšlo, že jedna adresa je špatná (a to na pohled vypadá v naprostém pořádku). Takže jsem šel do MailerLite a tam tuto adresu odhlásil.

Mimochodem, všimněte si, že nástroj pozná i spamové pasti (spam trap), o kterých jsem psal výše.

Jak to funguje technicky

Email List Verify testuje několik různých věcí a nemusíte je ani chápat. Pokud chcete jít do hloubky, můžete si to nastudovat přímo na webu služby. Cituji z webu:

  • Ověření domény a SMTP
    Prověříme poskytovatele a odstraníme všechny e-maily s neplatnými, neaktivními, nebo zaparkovanými doménami.
  • Kontrola spamových pastí
    Spamovací pasti identifikují spammery a vy jím nechcete být. Odhalíme je.
  • Čistič jednorázových e-mailů
    Identifikujeme dočasné e-maily.
  • Chyby syntaxe
    Odstraňujeme e-maily s neplatnou syntaxí
  • MTA validátor
    Existuje e-mailový server zodpovědný za přijímání zpráv? Provádíme pokročilé kontroly MX záznamů.
  • Odstraňovač duplicit
    Odhalíme a odstraníme všechny duplicitní e-maily.

Cena kontroly e-mailů

Ceny jsou podle mě více než příjemné a rozhodně zanedbatelné v porovnání s tím, co se vám může stát, když pošlete rozesílku s velkým množstvím nekvalitních adres:

  • kontrola 1000 e-mailů stojí 4$ (necelých 100 Kč)
  • kontrola 5000 e-mailů stojí 15$ (něco přes 300 Kč)
  • kontrola 10 000 e-mailů je za 24$ atd.

Toto jsou ceny kreditů, takže zaplatíte 4 dolary a postupně kontrolujete, dokud nevyčerpáte 1000 adres.

Pokud máte hodně mailů, které potřebujete kontrolovat a každý den vám přibývají nové, můžete sáhnout po měsíční předplatném, kde máte například 5000 adres denně za 139 dolarů měsíčně. Nenapadá mě moc českých služeb, kde by přibývalo 5000 adres denně.

Podobných služeb existuje více, ale většinou jsou dražší. Například známější alternativa briteverify.com je výrazně dražší.U 1000 mailů je více jak 2x dražší a u více adres je to ještě daleko více.

Vyzkoušet Email List Verify zdarma

Tip na závěr

I z pečlivě čištěné databáze mažte lidi, kteří vaše sdělení nečtou. Pokud někomu pošlete deset e-mailů a on si ani jeden neotevře, evidentně ho vaše zprávy nezajímají nebo se k němu vůbec nedostávají. Za takové lidi je zbytečné platit. Službám pro rozesílku totiž obvykle platíte od poslaného kusu nebo od počtu kontaktů v databázi.

Související články: