Pokud už firemní web máte, zamyslete se nad tím, zda víte, kolik lidí na web chodí a co tam dělají. Netušíte? Pak je nejvyšší čas přečíst si něco o měření návštěvnosti webu.
Spuštěním webu samozřejmě práce nekončí, ale začíná. Web musíte neustále opečovávat a i když budete s jeho stavem spokojeni a nebude vyžadovat žádné velké změny a úpravy, měli byste sledovat, co se na něm děje. Pokud máte kamennou prodejnu, také se jistě ptáte prodavačů na to, kolik do ní přišlo lidí a co kupovali. Měření návštěvnosti webu je to samé, ale daleko přesnější.
Jak zjistit návštěvnost webu
Možná pamatujete dobu, kdy bylo na každé stránce počítadlo a to se při každém načtení zvedlo o jedno číslo. Sice jste tím zjistili cosi o návštěvnosti, ale v dnešní době máte úplně jiné možnosti. Prakticky standardem pro měření návštěvnosti webu je nástroj Google Analytics, který je zdarma a poskytne vám o návštěvnících tak vyčerpávající informace, že budete pravděpodobně překvapeni, co všechno umí analýza návštěvnosti webu prozradit.
Dobrá zpráva je, že za Google Analytics nemusíte nic platit a ani nemusíte nic složitě nastavovat. Stačí do všech stránek na webu vložit kousek HTML kódu, který vám služba vygeneruje. Pokud si s vložením kódu nevíte rady, obraťte se na toho, kdo vám web vyráběl nebo se o něj stará. Pro zkušeného správce webu to bude práce na 10 minut. Doporučuji používat Google tag manager.
Základní statistika návštěvnosti webu vám pravděpodobně bude jasná intuitivně hned po přihlášení. Uvidíte počty návštěv, počty zhlédnutých stránek, odkud lidé na web chodí, kolik času na něm tráví, jaké mají vybavení a podobně.
Google Analytics toho ale umí daleko víc. Zejména pro e-shopy je doslova studnicí dat, která vám pomůžou web vylepšovat a následně díky tomu i zvedat tržby. Pokud na webu cokoliv prodáváte a chcete web na základě chování návštěvníků posouvat kupředu, neobejdete se bez školení Google Analytics a nebo bez najmutí člověka či agentury, kteří datům rozumí a ty správné závěry z nich udělají za vás.
Ale nebojte se, obyčejné sledování návštěvnosti webu zvládne i laik. Důležité je s analýzou návštěvnosti začít a nenechat web žít svým životem bez toho, abyste tušili, co se na něm děje.