Obsah článku
Internet má proti klasickým mediím jednu obrovskou výhodu – všechno na něm lze změřit a vyhodnotit. Zjistěte si, která inzerce pro vás má smysl.
Je až neuvěřitelné, kolik lidí si někde něco platí a vůbec netuší, jak to funguje. Takový typický majitel webu mi na dotaz zda někde inzeruje, odpovídá:
Jo, platíme si nějaký ten zápis na Seznamu (Centru, Blablabla), stojí to na rok asi 5 000 Kč.
A na dotaz jak to funguje, následuje jen pokrčení ramen.
Výkon inzerce musíte měřit
Není to žádná věda. Ať už se s někým dohodnete na výměně odkazů, zápisu do katalogu, bannerové reklamě nebo zveřejnění PR článku, vždy vyžadujte, aby byla v reklamě použita speciální adresa, kterou dodáte vy. Ukážeme si to na příkladu.
Pokud se já s někým dohodnu, že on u sebe na webu zveřejní banner, který bude odkazovat na tento článek, nedám mu adresu
https://tomaskrause.cz/pokud-nekde-inzerujete
-sledujte-vykon-v-google-analytics
Ale adresu doplním o tzv. UTM parametry, které následně uvidím v Google Analytics. Adresa bude vypadat takto:
https://tomaskrause.cz/pokud-nekde-inzerujete
-sledujte-vykon-v-google-analytics?utm_source=
nejakyweb.cz&utm_medium=banner&utm_campaign=clanek-o-utm
Co UTM parametry znamenají a jak mi pomohou?
- utm_source = zdroj odkud návštěvník přišel, tj. zadám název serveru
- utm_medium = typ inzerce, tj. text, banner, email a podobně
- utm_campaign = název kampaně, abych ji mohl později identifikovat
Všechny ty parametry si nemusíte pamatovat, ani je ručně vypisovat. Adresu doplněnou o UTM parametry si pohodlně vygnerujete na speciální stránce.
Jak potom inzerci vyhodnotím?
V Google Analytics stačí přejít do sekce Akvizice a tam uvidíte odkud k vám chodí návštěvníci:
Pokud by na můj web přišel někdo z odkazu uvedeném v příkladu výše, bylo by to uvedeno v Gogle Analytics jako nejakyweb.cz / banner a mně by bylo hned jasné, kolik lidí domluvená spolupráce přináší. Statistika samozřejmě nekončí jen u prostého počtu návštěv, ale můžete si pro jednotlivé zdroje nechat vypsat prakticky cokoliv o chování takto získaných lidí. Počínaje tím, kolik času na webu stráví nebo kolik stánek prohlédnou, až třeba po to, zda a za kolik nakoupili či objednali zboží.
Pokud tedy někomu zaplatíte na začátku zmíněných 5 000 Kč a předáte mu adresu prokliku s UTM parametry, uvidíte na pár kliknutí, zda to byla dobrá investice či nikoliv.
Pamatujte si: Pokud chce někdo vaše peníze za inzerci a náhodou by tvrdil, že UTM parametry přidat nejde, slušně ho vyprovoďte a vůbec se s ním nebavte. Takový člověk se bojí toho, že zjistíte, že inzerce u něj nefunguje.