Také jste zoufalí z používání Google Analytics 4, které pod rouškou vylepšení přinesly uživatelům totální chaos a nepoužitelnost pro většinu z nich? Mám pro vás dobrou zprávu – existují alternativy Google Analytics, které fungují stejně jako staré dobré géáčka a možná i lépe.

Čím nahradit Google Analytics

Otestoval jsem tři alternativní systémy, které kromě toho, že jsou zdarma, mají i tu skvělou vlastnost, že pokud používáte na webu WordPress (proč ho doporučuji), stačí je nainstalovat jako plugin a máte hotovo – nemusíte do stránek nic vkládat. Pokud WordPress nepoužíváte, můžete nekteré z nich využít stejně jako Google Anylytics – vložením měřícího kódu do stránek. Já se dále věnuji variantám ve formě pluginu pro WordPress. Jak dobře která služba měří, najdete v porovnání na konci článku.

Independent analytics

Independent analytics je zaměřený pouze na WordPress a jinde použít nejde. Toto omezení je ale jeho obrovskou výhodu, je optimalizovaný čistě na běh ve WordPressu a chlubí se tím, že jeho měření má prakticky nulový dopad na rychlost webu. Navíc těsnou integrací s WordPressem dokáže dávat kontext, který jiné obecnější systémy neumí – například ví, jestli je daná stránka blogový příspěvek, statická stránka, rubrika atd. nebo kdy byla publikována a kdo je autorem.

Independent analytics obsahuje ve verzi zdarma rozumnou základní sadu statistik – není jich ani málo, ani zbytečně moc. Troufám si tvrdit, že pro 99 % uživatelů je v nich vše, co potřebují:

  • návštěvy, návštěvníky a počet zobrazených stránek
  • doba trvání návštěvy, počet stránek na jednu návštěvu a míra okamžitého opuštění
  • odkazující weby vč. vyhledávačů
  • z jaké země a města návštěvníci jsou
  • jaké používají zařízení (mobil, tablet, desktop), jaký operační systém a jaký prohlížeč

Placená verze pak přidává ještě trackování kampaní, sledování návštěv v reálném čase, napojení na WooCommerce a e-mailový report do mailu. Momentálně běží sleva pro early adoptery, kde vás licence pro jeden web na jeden rok vyjde na 54 dolarů, případně na 164 dolarů za doživotní licenci. Upřímně řečeno pro většinu webů asi není důvod placenou verzi pořizovat.

Použití je opravdu snadné, jednoduše nainstalujete plugin a aktivujete ho. Do nastavení skoro ani nemusíte chodit, ale pokud chcete, můžete si tam nastavit počáteční den v týdnu, (ne)sledování některých uživatelů – typicky nechcete asi měřit majitele webu, nebo naopak povolit přístup ke statistice některým uživatelům. Můžete z měření vyloučit i konkrétní IP adresy a dokonce můžete nechat na stránkách ukazovat počítadlo (to je myslím pořádné retro). Více toho v nastavení není.

Independent analytics si zakládá na ochraně soukromí – ukládá všechna naměřená data u vás a nepotřebuje k provozu cookies, takže nemusíte lidi obtěžovat debilní lištou se souhlasem s jejich použitím.

Pokud kromě funkčnosti chcete po statistikách i to, aby kreslily hezké grafy a vše mělo nějakou grafickou úroveň, tak se vám bude Independent analytics líbit. Vypadá takto:

Independent analytics

Matomo

Matomo je univerzální služba, kterou můžete používat i na webech bez WordPressu. Pokud ale WP máte, opět stačí nainstalovat plugin a máte hotovo. Matomo měří více různých hodnot a blíží se tak tomu, co uměl starý Google Analytics. Oproti Independent analytics má třeba sledování v reálném čase nebo měření kampaní. A co může zajímat uživatele migrující právě s GA – umí importovat jejich data.

Stejně jako Independent Analytics si i Matomo zakládá na ochraně soukromí uživatelů. Navíc je celý systém open source, takže se kdokoliv může přesvědčit o tom, jak je s daty nakládáno, případně si systém upravit k obrazu svému.

Cenová politika je jednoduchá – pokud si Matomo nainstalujete na svůj server, máte ho zadarmo. Pokud chcete využít službu na serverech Matomo, zaplatíte podle návštěvnosti webu od 19 eur za měsíc.

TIP: Láká vás Bitcoin, ale netušíte, která bije? Mrkněte na kurz pro začátečníky, kde se naučíte úplně zdarma vše důležité a pochopíte základy. Kurz Jak začít s Bitcoinem.

Matomo je robustnější systém, takže daní za to, co všechno umí měří, jsou i trochu složitější možnosti jeho nastavění. Nicméně pokud se tím nechcete zabývat, opět stačí plugin nainstalovat a aktivovat. To, že jde prakticky o plnohodnotnou náhradu starých Google Analytics je nejlépe patrné u obrázku rozhraní. Graficky mi sice přijde horší než Google Analytics i Independent analytics, ale už z navigace vlevo je vidět, že je prakticky totožná s GA:

Matomo

Burst

Burst je ze tří testovaných řešení nejprimitivnější, což ale nemusí být nutně na škodu. Určitě se najde spousty uživatelů, kterým stačí naprosto základní představa o tom, kolik lidí na web chodí a co tam dělají. Jde opět o nativní řešení pro WordPress, takže jinde ho nevyužijete. A stejně jako dva předchozí systémy, i Burst hodně zdůrazňuje soukromí uživatelů.

Burst vám ukáže pouze tyto údaje:

  • počet návštěvníků, počet zobrazených stránek, dobu trvání návštěvy a míru okamžitého puštění
  • zařízení z jakého návštěvníci přistupují (mobil, tablet, desktop)
  • jaké stránky zobrazili
  • odkud na web přišli
  • a umí změřit jeden cíl

Placená veze přidává neomezený počet cílů, země návštěvníků a lepší filtrování statistik. Licence pro jeden web vyjde na 29 euro za rok.

Graficky není Burst žádný zázrak, ale neurazí:

Burst

Jak dobře měří (srovnání)

Všechny tři pluginy jsem nainstaloval na jeden svůj web a nechal je měřit. Zároveň mám srovnání i s Google Analytics. V týdnu od 7. do 13. listopadu 2023 naměřily služby toto:

Zobrazené stránkyNávštěvyNávštěvníci
Google Analytics 4175145118
Independent analytics184153133
Matomo172136neukazuje
Burst135103100

Jak vidíte, nejlepších čísel dosahuje Independent analytics, Matomo měří srovnatelně s Google Analytics a Burst je úplně mimo. Možná se dá Burst nějak lépe nastavit, ale použil jsem defaultní nastavení jako u všech služeb a po pravdě nemám chuť zkoumat, zda je někde chyba nebo opravdu měří tak špatně.

Závěr – co vybrat

Jasným vítězem, který změří dokonce více než Google Analytics je Independent Analytics. Pokud vám co do množství měřených veličin stačí zlatá střední cesta a používáte WordPress, není co řešit – sáhněte po Independent analytics a Google Analytics klidně smažte. Ušetříte si tak spousty nervů. Pokud potřebujete více statistik a chcete prakticky kopii Google Analytics a nebo nepoužíváte WordPress, neuděláte chybu, když sáhnete po Matomo.

Já osobně jdu teď na všech svých webech nasadit Independent analytics a smazat kód Google Analytics.

 

 

Související články: