Většinu z nás už nejspíše někdy napadla myšlenka na založení vlastního internetového obchodu. Vidina nastartování úspěšného online podnikání je zkrátka velmi lákavá. Ještě, než se do svého nového projektu po hlavě pustíte, je potřeba uvědomit si, co všechno založení e-shopu obnáší. Bude mnohem lepší, pokud vás několik případných nepříjemností překvapí teď, než kdyby se tak stalo až po ostrém spuštění online obchodu. 

Dejme tomu, že to nejzásadnější rozhodnutí už máte za sebou, takže víte, co a komu chcete prodávat. Na tuto otázku je potřeba pohlížet kritickým pohledem. Je totiž potřeba míst otevřené oči a objektivně zhodnotit, zda má cenu na trh vstupovat. Po výběru názvu e-shopu a domény se pak můžeme pustit na samotné e-shopové řešení. 

Jaké zvolit řešení? 

Naprosto stěžejní součástí internetového obchodu je vhodné technické řešení. Těch existuje několik a stojí od nuly až do milionů korun. Pro každého je samozřejmě nejlepší trochu jiné. Nejprve se můžeme podívat právě na tyto dva krajní případy. Na trhu existuje několik platforem, které vám slibují provoz e-shopu zdarma. Prakticky vždy jde ale o řešení s velmi omezenými možnostmi, které bude vyhovující maximálně jen na samém začátku podnikání. Údajné „zdarma“ bývá navíc často spojeno s nutnými příplatky za některé doplňkové služby, bez kterých se podniká dost špatně.

Existují také opensource platformy, které si může stáhnout a přizpůsobit každý. Zde je ale nutné buďto sám ovládat znalost kódování, protože šablony je nutné upravit podle vlastních potřeb, nebo si na tuto práci najmout profesionála. To už samozřejmě zdarma nebude. Je tedy potřeba si uvědomit, že bezplatně neznamená jednoduše.

Na opačném konci pak stojí zakázkové e-shopy. Zde jste svým vlastním pánem. Jsou ale velmi drahé. Na skutečně konkurenceschopný zakázkový online obchod si připravte minimálně stovky tisíc korun. Další náklady pak přináší údržba systému a jeho následný rozvoj. Zakázková tvorba je tím pádem vhodná prakticky jen pro velké e-shopy, které jsou schopny si na toto řešení vydělat. 

Naštěstí ale existuje zlatý střed, který je funkční, ale zároveň také cenově dostupný. Pronájem e-shopu. Jde o velmi populární řešení, na kterém běží až polovina českých internetových obchodů. V případě pronájmu internetového obchodu u UPgates získáte výměnou za měsíční poplatek spolehlivý a bezvadně fungující systém, který se stane oporou vašeho podnikání. 

To platí i v případě expanze do zahraničí. Spuštění druhé jazykové mutace je zde totiž jednodušší než u jiných řešení. Nemusíte se bát ani toho, že by váš internetový obchod vypadal kvůli unifikovaným šablonám stejně, jako stovky dalších. Díky modulu designer si totiž můžete výkladní skříň vašeho podnikání přizpůsobit zcela podle svých potřeb. 

Konkurence vás bude provázet všude

Jen v České republice působí téměř 50 tisíc e-shopů. Tento údaj sám o sobě stačí k tomu, aby bylo jasné, že uspět v takto konkurenčním prostředí nemusí být jednoduché. Samozřejmě existuje markantní rozdíl mezi tím, když se rozhodnete prodávat smartphony, nebo designové keramické nádobí do kuchyně. V obou případech se budete muset vklínit mezi konkurenci. V případě prodeje ideálně ručně vyráběných a stylových talířů to ale bude o poznání jednodušší, než při pokusu dobýt trh s mobilními telefony. 

TIP: Láká vás Bitcoin, ale netušíte, která bije? Mrkněte na kurz pro začátečníky, kde se naučíte úplně zdarma vše důležité a pochopíte základy. Kurz Jak začít s Bitcoinem.

Ať už se na internetu rozhodnete prodávat cokoliv, nikdy to nepůjde bez investice do marketingu. Lidé se o vás zkrátka musí dozvědět, a to se bez rozpočtu realizuje skutečně těžko. V závislosti na tom, v jakém oboru podnikáte, se nejvhodnější marketingový kanál může lišit. 

Pokud se rozhodnete prodávat zboží v konkurenčně nabitém oboru, například tedy již zmíněné smartphony, nepůjde to bez zbožových srovnávačů. Největším z nich je heureka.cz. Jde totiž o velmi efektivní způsob, jak se o vás zákazníci mohou dozvědět. Tedy společně s placenou reklamou ve vyhledávačích a na sociálních sítích. Investice do optimalizace pro vyhledávače je zde naopak druhořadá. Jde totiž o dlouhodobou a systematickou práci, jejíž výsledky se začnou projevovat až po měsících, ba spíše letech. Tak dlouho na rozjezd prodejů asi nikdo čekat nemůže. 

Trochu jiné je v tom případě prodeje originálního zboží. Už dříve byla řeč o stylovém a ručně vyráběném nádobí. Spadat zde mohou ale i potraviny, například farmářské produkty nebo výběrová čokoláda. Tady už to se zbožovými srovnávači tak jednoduché není. Naopak je potřeba zaměřit se na propagaci svého příběhu. Odkomunikujte jej zákazníkům srozumitelnou formou a ukažte váš zápal pro věc. Vše samozřejmě urychlí placená reklama ve vyhledávačích i na sociálních sítích, které by měly být primárním kanálem prezentace vašeho příběhu.

To nejhorší nakonec… DPH, GDPR a obchodní podmínky

Bez nudného papírování se to prostě neobejde. Rozhodně ale není třeba propadat depresi. V dnešní době existuje řada nástrojů, které administrativní záležitosti zásadně zjednoduší. V případě pronájmu e-shopu je možné účetní a další ekonomické programy jednoduše propojit s administrací online obchodu. To samo o sobě ušetří spousty starostí. 

Ještě před zahájením provozu e-shopu bychom měli vyřešit otázku právní formy podnikání. Jinými slovy jde minimálně o zahájení živnosti a ideálně také založení s.r.o.  Pak je také důležité sledovat výši obratu. Jakmile překročí milion korun, čeká vás registrace u správce daně jako plátce DPH. 

Nejspíše vás také čeká minimálně jedna schůzka s právníkem. Součástí každého internetového obchodu musí být obchodní podmínky. Ty si teoreticky můžete stáhnout na internetu. Důrazně ale doporučujeme alespoň jejich kontrolu právníkem. Jde totiž nejen o ochranu zákazníků, ale také vás jako provozovatele e-shopu. Investice do konzultace s právníkem se tedy v budoucnu může mnohokrát vyplatit. Součástí obchodních podmínek je i reklamační řád. 

Jako podnikatel budete také shromažďovat nejrůznější osobní údaje o svých zákaznících. K tomuto faktu je potřeba přistupovat zodpovědně. Prvním krokem je registrace u úřadu pro ochranu osobních údajů. Musíte také zveřejnit prohlášení o ochraně osobních údajů, kde se mimo jiné zavazujete, že takto získané informace nebudou poskytnuty třetím stranám. Taktéž i toto prohlášení je součástí obchodních podmínek. Zároveň také zákazník musí poskytnout souhlas pro zpracování osobních údajů. 

Související články: