Obsah článku
WordPress je sám o sobě velice „SEO friendly“, přesto se vyplatí věnovat pozornost několika doporučením, která vaše SEO pro WordPress ještě vylepší.
Inspirováno, zestručněno a volně přeloženo z článku SEO for WordPress: Quick Start Guide.
Níže uvedená doporučení platí pro jakýkoliv web, ne jen pro WordPress. S ním je to ale všechno trochu snazší.
Hezká URL
Hezké URL pochopí lépe člověk, vypadá lépe někde napsané a klíčové slovo v URL má pro vyhledávače určitou váhu, takže když píšu článek o SEO, je lepší, když adresa je https://tomaskrause.cz/jak-na-seo-pro-wordpress a ne https://tomaskrause.cz/?p=666.
Nastavení URL najdete v Nastavení – Trvalé odkazy
Pozor, nacpat nesmyslná klíčová slova do URL vám první místo na Googlu nebo Seznamu nezajistí. Je to jen jeden z mnoha signálů, na které vyhledávače berou ohled. Kdysi platilo, že více na slovo v URL dá Seznam, ale třeba je už zase všechno jinak.
Robots.txt
Soubor robots.txt říká robotům vyhledávačů kam smějí a kam ne. Vtipné na tom je, že roboti nemají vůbec žádnou povinnost se jím řídit a když se jím řídit nebudu, nic s tím nenaděláte. WordPress vyrábí robots.txt automaticky a pro většinu webů to je plně dostačující. Nevhodným zásahem do robots.txt můžete napáchat velké škody, takže pokud nemáte nějaký speciální důvod, spíše do něj nesahejte.
Většina SEO odborníků vám řekne, že robots.txt na webu musí být, i kdyby měl být prázdný. Berte to jako fakt 🙂
Když už jsme u povolování a zakazování přístupu robotů vyhledávačů, zkontrolujte si, že jim přístup nezakazujete v nastavení WordPressu. Už jsem takový web viděl.
Toto nastavení najdete v Nastavení – Zobrazování
HTTPS
Zjednodušeně řečeno HTTPS = zámeček v adrese webu. Není daleko doba, kdy prohlížeče budou varovat návštěvníky před přístupem na weby bez HTTPS. Dělají to decentně už dnes a podle mě budou upozornění čím dál výraznější. A přeci nechcete návštěvníky svého webu strašit tím, že jdou někam, kde je nebezpečno.
Nebudu tu znovu popisovat již jednou napsané, podívejte se na starší článek Proč a jak přejít na HTTPS.
XML sitemap
Mapa pro roboty vyhledávačů, kteří díky ní budou váš web lépe procházet. Kromě toho kam mají jít, jim můžete říct i jak často mají chodit na vaše různé stránky nebo kdy byla stránka naposledy aktualizovaná a tudíž zda je třeba ji znovu robotem procházet. Mapu roboti očekávají na adrese vasweb.cz/sitemap.xml.
Pochopitelně není třeba mapu psát ručně. Stačí použít některý z mnoha pluginů, které umějí mapu generovat automaticky a samozřejmě přidávat i nově vzniklé stránky. Já osobně doporučuji plugin Yoast SEO, což je jeden z nejlepších SEO pluginů.
Sitemapu najdete v nastavení Yoast SEO překvapivě pod položkou XML Sitemap 🙂
Rychlost webu
Rychlost načítání stránek je jedním z důležitých hodnotících kritérií. Pomalé stránky nemají rádi lidé ani vyhledávače. Pokud se vaše stránka načítá dlouho, vyhledávač ji nebude ve výsledcích vyhledávání nabízet.
Chcete zrychlit web? Zapište si zdarma tento e-mailový seriál s tipy, triky a radami.
Co udělat pro rychlejší web
- nenechte se unést tím, že existuje plugin pro WordPress na každou blbinu. Snažte se udržet počet pluginů v rozumných mezích a nepotřebné pluginy odstraňujte. Čím víc pluginů, tím mohou být stránky pomalejší. Samozřejmě neplatí, že každý plugin stránku zpomaluje, bez některých se neobejdete, ale čím méně jich nakonec budete mít, tím lépe.
- vyberte si rychlou šablonu (téma). Dobré hodnocení a velký počet stažení může být jistým vodítkem, ale chce to vyzkoušet. Nemusí nutně platit, že placené téma je v tomto ohledu lepší, ale s ohledem na ceny témat se myslím u firemního webu vyplatí pár dolarů zaplatit a získat profi téma s podporou.
- nainstalujte kešovací plugin. Co to znamená? Zjednodušeně řečeno to, že stránky se jednou vygenerují z databáze a pak už se všem návštěvníkům posílají jako statické HTML, což znamená, že je návštěvník dostane daleko rychleji. Kešovacích pluginů jsou opět mraky a můžete donekonečna číst diskuse o tom, který je nejlepší. Já osobně jsem spokojený s W3 Total Cache.
Rychlost svého webu si změřte třeba pomocí služby pingdom.com. Výsledek by měl vypadat minimálně nějak takhle 🙂
Pokud nejsou vaše čísla ideální, zkuste i službu PageSpeed Inside od Google, která měří podobné věci a navíc vám poradí, jak ty problematické vylepšít.
Nefunkční odkazy
Dříve či později se zejména u rozsáhlejších webů stane, že nějaký odkaz přestane fungovat, případně že někdo do textu omylem nefunkční odkaz dá. Stejně jako u výše uvedených věcí, tak i nefunkční odkazy vadí lidem a tím pádem i vyhledávačům. Není v lidských silách uhlídat odkazy na webu, který má více něž pět stránek, ale naštěstí i na to existují pluginy. Doporučuji Broken link checker, který vám ohlídá odkazy uvnitř vašeho webu, ale i ty, které vedou na jiné weby. Jednoduše si nastavíte, jak často se mají odkazy kontrolovat a kam se má poslat info o nalezených problémech. A žádný nefunkční odkaz už se u vás dlouho neohřeje.
Structurovaná data podle schema.org
Strukturovaná data umožňují vyhledávačům lépe pochopit, co na stránce je. Můžete tak dát vyhledávačům najevo, že jde například o osobu, organizaci, produkt a podobně. Více najdete na schema.org a jak už je vám asi jasné, pro WordPress to můžete řešit pluginem Schema.
AMP stránky
Zjednodušeně řečeno odlehčená a superrychlá verze stránek pro Google. Podle mě trochu slepá větev. Poslední informace, které jsem od Google slyšel někdy loni, jsou ty, že v Česku Google AMP nepodporuje, protože tu nejsou stránky a stránky tu nejsou proto, že to Google nepodporuje a je to tím pádem zbytečná práce. Slepice nebo vejce? Každopádně pokud po AMP stránkách toužíte, plugin existuje.
Pozor na free šablony
Pokud je budete instalovat mimo oficiální repozitář, můžete si nainstalovat téma obsahující nehezké věci, které mohou škodit návštěvníkům a tím pádem i vám u vyhledávačů. Podobně můžete dopadnout, pokud si stáhnete cracknuté placené téma. Ušetřených pár dolarů se může pěkně prodražit.
Zadarmo témata také často obsahují v patičce odkaz na vývojáře nebo na někoho, kdo se s vývojářem domluvil a za odkaz mu zaplatil. Odstranit odkaz obvykle podle smluvních podmínek nesmíte. Neviděl bych v tom až takový problém, pokud jde o odkaz na autora tématu, ale chce to zkontrolovat, abyste se pak nedivili, na co ze svého webu odkazujete. V krajním případě by se to nemuselo Googlu líbit a mohl by váš web nějakým způsobem penalizovat.
Struktura webu
Držte obsah webu v nějaké logické struktuře a nemíchejte stránky a příspěvky. Rozhodněte se předem, zda bude základním kamenem webu stránka nebo příspěvek. Pro firemní weby doporučuji jednoznačně stránky.
Používejte nadřazené stránky, získáte tím pak logičtější adresy ve struktuře /nase-produkty/produkt1/ a /nase-produkty/produkt2/ a ne nelogické /nase-produkty/ a vedle /produkt1/ a /produkt1/.
Jednotlivé stránky mezi sebou co nejvíce provazujte odkazy. Ale smysluplně!
TIP: získejte jednoduše odkazy na váš web se službou WhitePress
Stručně na závěr
Hlídejte si komentářový spam, pokud váš web odkazuje na levné drogy, značkové hodinky a léky na potenci, nedělá vám to u vyhledávačů dobře.
Pozor na duplicitní obsah, nedávejte do RSS celé texty a používejte canonical tag (pomůže vám s tím již zmiňovaný plugin Yoast SEO).
Optimalizujte obsah tak, aby vyhledávačům chutnal. Opět pomůže Yoast SEO, který vám umí ukázat, jak na tom je SEO pro konkrétní stránku a co by šlo ještě vylepšit. Ovšem nezapomínejte na to, že web děláte pro lidi, ne pro roboty vyhledávačů.
AMP v českém Google funguje už docela dlouho a používá ho i dost webů.
Nevýhoda je, že ne všechny prvky z běžné mobilní verze v AMP pojedou, takže to není pro každého.
Zajímavé, díky za doplnění. Nevybavuji se, že bych někdy na AMP stránku jako uživatel narazil. I proto jsme psal to, co nám říkal Google na posledním workshopu někdy loni.
Třeba Smartmania to má nasazené. Hodně to vidím u tech-webů, které jsou progresivnější.
Díky, u Smartmanie už vidím.
Já bych kromě nebo místo Broken Link Checkeru (BLC) doporučil Google Search console, protože BLC výrazně odčerpává výkon webu, zejména u webů s mnoha adresami.
A sitemap je nejlepší v Search Console ručně vložit, ať máte jistotu, že ji Google dostal.
A ještě upozorním na zásadní nešvar mnoha webů – redaktoři nevkládají alternativní popisky obrázků, protože jim to nikdo neřekl. Přitom je to dost důležitý aspekt kvalitní stránky. Takže vkládat rozumné popisky.