WordPress je sám o sobě velice „SEO friendly“, přesto se vyplatí věnovat pozornost několika doporučením, která vaše SEO pro WordPress ještě vylepší.

Inspirováno, zestručněno a volně přeloženo z článku SEO for WordPress: Quick Start Guide.

Níže uvedená doporučení platí pro jakýkoliv web, ne jen pro WordPress. S ním je to ale všechno trochu snazší.

Hezká URL

Hezké URL pochopí lépe člověk, vypadá lépe někde napsané a klíčové slovo v URL má pro vyhledávače určitou váhu, takže když píšu článek o SEO, je lepší, když adresa je https://tomaskrause.cz/jak-na-seo-pro-wordpress a ne https://tomaskrause.cz/?p=666.

Nastavení URL najdete v Nastavení – Trvalé odkazy

Trvalé odkazy

Nastavení hezkých URL

Pozor, nacpat nesmyslná klíčová slova do URL vám první místo na Googlu nebo Seznamu nezajistí. Je to jen jeden z mnoha signálů, na které vyhledávače berou ohled. Kdysi platilo, že více na slovo v URL dá Seznam, ale třeba je už zase všechno jinak.

Robots.txt

Soubor robots.txt říká robotům vyhledávačů kam smějí a kam ne. Vtipné na tom je, že roboti nemají vůbec žádnou povinnost se jím řídit a když se jím řídit nebudu, nic s tím nenaděláte. WordPress vyrábí robots.txt automaticky a pro většinu webů to je plně dostačující. Nevhodným zásahem do robots.txt můžete napáchat velké škody, takže pokud nemáte nějaký speciální důvod, spíše do něj nesahejte.

Většina SEO odborníků vám řekne, že robots.txt na webu musí být, i kdyby měl být prázdný. Berte to jako fakt 🙂

Když už jsme u povolování a zakazování přístupu robotů vyhledávačů, zkontrolujte si, že jim přístup nezakazujete v nastavení WordPressu. Už jsem takový web viděl.

Toto nastavení najdete v Nastavení – Zobrazování

zákaz indexace

Nastavení povolení indexace

HTTPS

Zjednodušeně řečeno HTTPS = zámeček v adrese webu. Není daleko doba, kdy prohlížeče budou varovat návštěvníky před přístupem na weby bez HTTPS. Dělají to decentně už dnes a podle mě budou upozornění čím dál výraznější. A přeci nechcete návštěvníky svého webu strašit tím, že jdou někam, kde je nebezpečno.

Nebudu tu znovu popisovat již jednou napsané, podívejte se na starší článek Proč a jak přejít na HTTPS.

XML sitemap

Mapa pro roboty vyhledávačů, kteří díky ní budou váš web lépe procházet. Kromě toho kam mají jít, jim můžete říct i jak často mají chodit na vaše různé stránky nebo kdy byla stránka naposledy aktualizovaná a tudíž zda je třeba ji znovu robotem procházet. Mapu roboti očekávají na adrese vasweb.cz/sitemap.xml.

Pochopitelně není třeba mapu psát ručně. Stačí použít některý z mnoha pluginů, které umějí mapu generovat automaticky a samozřejmě přidávat i nově vzniklé stránky. Já osobně doporučuji plugin Yoast SEO, což je jeden z nejlepších SEO pluginů.

Sitemapu najdete v nastavení Yoast SEO překvapivě pod položkou XML Sitemap 🙂

XML sitemap

Nastavení XML Sitemap

Rychlost webu

Rychlost načítání stránek je jedním z důležitých hodnotících kritérií. Pomalé stránky nemají rádi lidé ani vyhledávače. Pokud se vaše stránka načítá dlouho, vyhledávač ji nebude ve výsledcích vyhledávání nabízet.

Co udělat pro rychlejší web

  • nenechte se unést tím, že existuje plugin pro WordPress na každou blbinu. Snažte se udržet počet pluginů v rozumných mezích a nepotřebné pluginy odstraňujte. Čím víc pluginů, tím mohou být stránky pomalejší. Samozřejmě neplatí, že každý plugin stránku zpomaluje, bez některých se neobejdete, ale čím méně jich nakonec budete mít, tím lépe.
  • vyberte si rychlou šablonu (téma). Dobré hodnocení a velký počet stažení může být jistým vodítkem, ale chce to vyzkoušet. Nemusí nutně platit, že placené téma je v tomto ohledu lepší, ale s ohledem na ceny témat se myslím u firemního webu vyplatí pár dolarů zaplatit a získat profi téma s podporou.
  • nainstalujte kešovací plugin. Co to znamená? Zjednodušeně řečeno to, že stránky se jednou vygenerují z databáze a pak už se všem návštěvníkům posílají jako statické HTML, což znamená, že je návštěvník dostane daleko rychleji. Kešovacích pluginů jsou opět mraky a můžete donekonečna číst diskuse o tom, který je nejlepší. Já osobně jsem spokojený s W3 Total Cache.

Rychlost svého webu si změřte třeba pomocí služby pingdom.com. Výsledek by měl vypadat minimálně nějak takhle 🙂

Pingdom

Výsledek měření rychlosti

Pokud nejsou vaše čísla ideální, zkuste i službu PageSpeed Inside od Google, která měří podobné věci a navíc vám poradí, jak ty problematické vylepšít.

Nefunkční odkazy

Dříve či později se zejména u rozsáhlejších webů stane, že nějaký odkaz přestane fungovat, případně že někdo do textu omylem nefunkční odkaz dá. Stejně jako u výše uvedených věcí, tak i nefunkční odkazy vadí lidem a tím pádem i vyhledávačům. Není v lidských silách uhlídat odkazy na webu, který má více něž pět stránek, ale naštěstí i na to existují pluginy. Doporučuji Broken link checker, který vám ohlídá odkazy uvnitř vašeho webu, ale i ty, které vedou na jiné weby. Jednoduše si nastavíte, jak často se mají odkazy kontrolovat a kam se má poslat info o nalezených problémech. A žádný nefunkční odkaz už se u vás dlouho neohřeje.

Structurovaná data podle schema.org

Strukturovaná data umožňují vyhledávačům lépe pochopit, co na stránce je. Můžete tak dát vyhledávačům najevo, že jde například o osobu, organizaci, produkt a podobně. Více najdete na schema.org a jak už je vám asi jasné, pro WordPress to můžete řešit pluginem Schema.

AMP stránky

Zjednodušeně řečeno odlehčená a superrychlá verze stránek pro Google. Podle mě trochu slepá větev. Poslední informace, které jsem od Google slyšel někdy loni, jsou ty, že v Česku Google AMP nepodporuje, protože tu nejsou stránky a stránky tu nejsou proto, že to Google nepodporuje a je to tím pádem zbytečná práce. Slepice nebo vejce? Každopádně pokud po AMP stránkách toužíte, plugin existuje.

Pozor na free šablony

Pokud je budete instalovat mimo oficiální repozitář, můžete si nainstalovat téma obsahující nehezké věci, které mohou škodit návštěvníkům a tím pádem i vám u vyhledávačů. Podobně můžete dopadnout, pokud si stáhnete cracknuté placené téma. Ušetřených pár dolarů se může pěkně prodražit.

Zadarmo témata také často obsahují v patičce odkaz na vývojáře nebo na někoho, kdo se s vývojářem domluvil a za odkaz mu zaplatil. Odstranit odkaz obvykle podle smluvních podmínek nesmíte. Neviděl bych v tom až takový problém, pokud jde o odkaz na autora tématu, ale chce to zkontrolovat, abyste se pak nedivili, na co ze svého webu odkazujete. V krajním případě by se to nemuselo Googlu líbit a mohl by váš web nějakým způsobem penalizovat.

Struktura webu

Držte obsah webu v nějaké logické struktuře a nemíchejte stránky a příspěvky. Rozhodněte se předem, zda bude základním kamenem webu stránka nebo příspěvek. Pro firemní weby doporučuji jednoznačně stránky.

Používejte nadřazené stránky, získáte tím pak logičtější adresy ve struktuře /nase-produkty/produkt1/ a /nase-produkty/produkt2/ a ne nelogické /nase-produkty/ a vedle /produkt1/ a /produkt1/.

Jednotlivé stránky mezi sebou co nejvíce provazujte odkazy. Ale smysluplně!

Stručně na závěr

Hlídejte si komentářový spam, pokud váš web odkazuje na levné drogy, značkové hodinky a léky na potenci, nedělá vám to u vyhledávačů dobře.

Pozor na duplicitní obsah, nedávejte do RSS celé texty a používejte canonical tag (pomůže vám s tím již zmiňovaný plugin Yoast SEO).

Optimalizujte obsah tak, aby vyhledávačům chutnal. Opět pomůže Yoast SEO, který vám umí ukázat, jak na tom je SEO pro konkrétní stránku a co by šlo ještě vylepšit. Ovšem nezapomínejte na to, že web děláte pro lidi, ne pro roboty vyhledávačů.

Související články:

TIP NA VÁNOČNÍ DÁREK

Kupte můj kurz Jak na moderní web, který bude skutečně fungovat jako dárek pro sebe či kolegu.