Moderní web musí fungovat dobře v mobilech a tabletech. V dnešní době mají mobilní zařízení průměrně podíl okolo 30 % a stále roste.

V USA už v některých segmentech mobily předstihly počítače a dá se očekávat, že tento trend dorazí s lehkým zpožděním i k nám. Obvykle se udává, že trendy ze zámoří dorazí do Evropy za 2-3 roky.

Pokud váš web není použitelný v mobilu, připravujete se o nezanedbatelnou část návštěvnosti a zákazníků.

Weby špatně použitelné v mobilech znevýhodňuje například i Google, resp. zvýhodňuje ty, které v mobilu fungují správně. Pokud tedy někdo vyhledává něco z vašeho oboru v mobilním telefonu a váš web není k mobilům přívětivý, odkaz na vás se ve výsledcích vůbec nezobrazí, nebo se zobrazí daleko za vaší konkurencí.

Jak poznat, zda je váš web optimalizovaný pro mobil?

Logicky pouhým okem – podívejte se na váš web ve svém mobilu, případně v dalších mobilech z vašeho okolí. Jde web pohodlně používat? Nebo musíte obsah různě zvětšovat, zmenšovat a otáčet, abyste web pohodlně přečetli, případně na něm provedli nějako akci?

Specializovaným nástrojem – zkuste třeba Google PageSpeed Inside, který vám ukáže kromě náhledu stránky v mobilu i bodové ohodnocení mobilní i desktopové verze a rovnou doporučí úpravy, pokud není web 100% (počítejte s tím, že 100% nebude skoro jistě).

Není váš web použitelný v mobilu?

Pokud váš web není v mobilech použitelný, je potřeba to co nejdříve napravit. Jak?

Dělali jste web svépomocí?

Budete si asi muset svépomocí i poradit. Problém ale bude v tom, že „splácat“ web pro desktop zvládne s přimhouřením oka skoro každý, kdo pochopí základy HTML. To už ale neplatí u webu pro mobily, ten jako laik pravděpodobně dobře udělat nezvládnete. A profesionál asi zase nebude stát o to, aby na zastaralý web podporu mobilu dodělával. Bude to totiž podobně drahé jako udělat celý web znovu.

V o něco lepší situaci jste, pokud běží web na nějakém hotovém řešení typu WordPress, Webnode a pod. (Proč pro firemní web použít WordPress). U něj se dá předpokládat, že autoři postupem času podporu mobilů (responzivitu) doplnili a vám možná bude stačit jen změnit šablonu či jiným snadným způsobem responzivitu „aktivovat“. Každopádně je nejjednodušší kontaktovat vývojáře či podporu daného systému a zeptat se.

Jedním z nejrozšířenějších systému je WordPress a pokud je váš web postaven na něm, tak prakticky každá novější šablona už bude připravena pro mobily automaticky. Při výběru hledejte šablony označené jako responzivní. A pokud nechcete hledat, zvolte osvědčenou a opravdu skvělou profi šablonu Divi (více o ní v samostatném článku) – na té běží i tento blog a dokážete v ní doslova naklikat třeba i takovéto pěkné produktové stránky (můj E-book). A mobil s ní nemusíte vůbec řešit, vše v něm funguje automaticky.

TIP: Láká vás Bitcoin, ale netušíte, která bije? Mrkněte na kurz pro začátečníky, kde se naučíte úplně zdarma vše důležité a pochopíte základy. Kurz Jak začít s Bitcoinem.

Dělal vám web profesionál?

Můžete se obrátit na něj a poptat úpravu webu, která ho v mobilech zprovozní. Pokud jste web nechali vyrobit před mnoha lety, popřemýšlejte rovnou o celém novém webu. Pokud vám web dělal někdo nedávno, můžete zkusit nefunkčnost v mobilu reklamovat, ale obávám se, že neuspějete, pokud to nebylo v zadání jasně požadováno. Jestliže vám odborník dělal web před rokem či dvěma a není použitelný v mobilu, tak bych se s tímto odborníkem rozloučil – už nějaký ten pátek platí, že profík dělá web fungující v mobilu automaticky.

Jeden responzivní web nebo samostatná mobilní verze?

Tuto otázku budete řešit většinou jen v případě výroby webu na míru. Existují dva přístupy, jak web uživatelům s mobilním zařízením zpřístupnit. Jak už asi tušíte, můžete udělat jeden web, který se přizpůsobuje, nebo weby dva:

Responzivní web

Máte jedny stránky, které se samy přizpůsobí velikosti obrazovky. Každá stránka má jen jednu adresu, která se nijak nemění podle zařízení. Obsah stránek nemůžete pro jednotlivá zařízení moc měnit, můžete ho jen přeskládat, případně něco vynechat.

Mobilní web

Web má jiné stránky pro uživatele s mobilem. Nejčastěji se setkáte s tím, že jejich adresa je m.neco.cz a plná verze je na www.neco.cz. Obvykle proběhne volba mobilní verze automaticky, takže i když přijdete na www.neco.cz s mobilem, jste přesměrování na m.neco.cz. Protože máte de facto dva weby, může být každý úplně jiný včetně jiného obsahu.

Co je lepší?

Každá z variant má něco do sebe. Responzivní varianta je o něco náročnější na vývoj (pokud nepoužijete nějaké hotové řešení). U speciální verze pro mobil zase máte vlastně dva weby, o které se musíte starat.

Pro většinu běžných informačních webů je lepší volbou responzivní web. Separátní verze webu pro mobilní uživatele se vyplatí spíše u velkých shopů (má ho třeba Alza) nebo velkých zpravodajských webů (má ho třeba iDnes).

 

Související články: