Pokud vytvoříte web a necháte ho být, nikdy vám na něj nebudou chodit lidi. Ukončil jsem rok trvající pokus a tady jsou výsledky.
Před rokem jsem si řekl, že zkusím otestovat, jestli je možné, aby fungoval web malé firmy či živnostníka samospádem, tj. jestli může fungovat něco jako větší letáček či vizitka (což často nabízejí třeba registrátoři domén) a přivádět to návštěvníky a následně zákazníky. Přiznám se, že moje teorie byla, že to fungovat může, že Seznam i Google musí dát lokálního živnostníka před nesmyslné firemní databáze a katalogy. Potvrdil se pravý opak.
Fiktivní hodinářství v Berouně
V říjnu 2016 jsem vyrobil a spustil jednoduchý responzivní web fiktivního hodinářství (doménu jsem neprodlužoval, takže web už neexistuje). Aby ho našly vyhledávače, dal jsem mu jeden odkaz z článku na tomto blogu.
Předpokládal jsem, že na absolutně nekonkurenční fráze typu „hodinářství Beroun“ se web musí dostat na první stránku Seznamu a Googlu v podstatě automaticky, protože konkurenční firmy budou tak dvě až tři a co jiného by pak na první stránku vyhledávače dávaly, že?
Výsledek testu
Web během roku navštěvuje průměrně 10 lidí měsíčně. Google poslal 15 návštěv, Seznam žádnou. Tahle čísla ale nejsou až tak směrodatná, protože už v popisu webu je naspáno, že jde o fiktivní hodinářství a to pochopitelně ke kliknutí neláká.
Co je ale pro moji původní teorii horší – Seznam i Google web nabízejí i na frázi „hodinářství beroun„, která je obsažena přímo v doméně, až na druhé stránce výsledků vyhledávání. Na první stránce upřednostňují často pofidérní katalogy firem, ve kterých se uklikáte a nic nenajdete. U obou vyhledávačů jsou na první stránce samozřejmě i velice relevantní výsledky, o tom není sporu, ale těch nerelevantních je tam na můj vkus moc.
Seznam tapetuje první stránku výpisy z firmy.cz a ani mu nevadí, že dva z pěti výsledků nejsou z Berouna. To je ale spíše chyba těch firem, že to takto mají nastavené. Mimochodem, Seznam tím krásně demonstruje, že i pokud jste malá lokální firma či živnostník, měli byste mu nějakou tu kačku dávat, protože je schopen vám zákazníky poslat, viz Seznam naplno, v rámci kterého umí Seznam lokální služby propagovat opravdu dobře.
Google dá na první pozice překvapivě také zápisy z firmy.cz (platba Seznamu se vám vyplatí i na Google) a dále prokládá relevantní výsledky těmi méně relevantními katalogy a databázemi.
TIP: odkazy můžete jednoduše a levně nakoupit, pomůže vám s tím třeba služba WhitePress
Závěr
Cílem článku není navážet se do výsledku vyhledávačů, řazení je jejich věc. Cílem je ukázat, že web bez zpětných odkazů je v podstatě web k ničemu, protože vyhledávače ho nebudou brát vážně ani na dotazy obsahující klíčové slovo v doméně.
Zároveň je ale třeba říct, že dostat lokální web na první stranu výsledků, neřkuli na první místo není žádný neřešitelný problém. Stačí, když s ním jeho majitel pracuje, tj. publikuje obsah, získá pár odkazů odjinud a je trochu aktivní na sociálních sítích. Důkazem může být třeba web mé drahé ženy, která nedělá žádné sofistikované SEO, ale jen to, čemu rozumí a co jí živí. Kromě nadšení pak stačí WordPress, základní pluginy a profi šablona. První místo na Googlu třeba na „cvičení pro těhotné beroun“ je příjemný bonus, který přišel tak nějak sám.
PS: je možné, že v jiném oboru a jiném městě vám bude stačit webová vizitka bez jakékoliv další snahy (SEO, linkbuilding atd.), ale já bych to neriskoval. Jak píšu o odstavec výše – ve většině oborů není problém mít lokální web na prvních místech bez horentních nákladů na SEO specialisty.
PS: Nedělám si iluze, že test byl nějak sofistikovaný a obecně platný, prostě jsem to chtěl zkusit. Možné je i to, že oba vyhledávače pochopily, že jde v testu o fiktivní firmu a nenabízely ho záměrně. Kdo ví…
Související články:
- WhitePress: zpětné odkazy snadno a levně
- Pozor na amatéry, firemní web jim nesvěřujte
- Jak měřit klikání na odkazy na webu (návod)
Já jsem měl asi 5 roků web, kde jsem měl diskusní fórum a články. Možná byla v tom, že to nebyla fiktivní firma, ale dělal jsem stránky pro lidi a pro sebe.
Na Google jsem kašlal, ve vyhledávači Google se mí neobjevila jediná stránka ani za rok. Proč nevím, ale nijak už jsem po tom nepátral.
Ale řekl jsem o webu kamarádům, ti přivedli další – a časem měl web takovou návštěvnost, že jsem musel zoptimalizovat i php skripty a databázovou strukturu na efektivitu a rychlost.
Odkazy na můj web se začaly objevovat posutpně na jiných webech, moje články začaly být odkazovány v diplomkách a bakalářkách, ba i knihách. Pak už mě začal zobrazovat asi po roce a půl i Google, a to často na prvních místech.
Příspěvky na diskusním fóru přispívaly rychlostí přes 50 příspěvků za den. Diskusní fórum jsem tvrdě moderoval, a co nebylo k tématu jsem nekompromisně mazal – a i tak to bylo přes 50 kvalitních příspvěků za den.
Asi po 5 letech, kdy jsem web dočasně zrušil, abych udělal lepší verzi – měl jen log přístupů v databázi přes 1 GB velikosti na disku.
To je zase můj praktický pokus. Ale já jsem známý samorost, a věci si dělám po svém mimo oficiální spolky a struktury. Když jsem napsal knihu o PHP, vyprodala se, musel se udělat dotisk a dodnes mám žádost o napsání rozšířeného dalšího vydání z několika nakladatelů.
Na svém webu jsem neměl jedinou reklamu. Po cca dvou letech mi v mailu přistávaly četné žádosti o výměnu reklamu i nabídky reklamních agentur. Všem jsem odpovídal, že můj web bude zcela bez reklam. Reklamu dám jen tomu, kdo se nějak významně zaslouží o rozvoj mého webu či přispěje kvalitním materiálem: článkem, apod.
Prostě umím psát, a zajímá mě kvalita, hloubka, pravda a opravdovost. Ať dělám programování, elektroniku, databáze, či další mé obory. A tím to možná bude. Já jsem pro navštěvovaný web žádný vyhledávač ani Google nepotřeboval.
Pokud založíte fiktivní formu, nebo uděláte web s mělkou a rozplizlou reklamou. Máte na tom články typu vata a slovní emise – pak to bez Google opravdu nejde. Ale kvalita se prosadí i bez něho.
Problém dnešních webů je, že jsou to mělké čvaňhy bez ničeho. Takové si samozřejmě návštěvníky samy od sebe nenajdou.
To je zase můj pokus.
mam podobnou zkušenost.
Hezký článek, zejména cením statistickou hodnotu v době testu 1 rok, to je velmi relevantní.
Zajímal by mě i test, pokud by se udělal čistý web a cíleně se na něj odkazovalo jen nofollow odkazy.
Já to zkoušel u tohoto tourists webu: https://www.wheretostay.tips/ dlouho nic, asi měsíc, dávál jsem odkazy z fóra typu Tripadvisor atd.
Tak jsem začal sypat i dofollow, ale takové slabší. Pak se něco semlelo a najednou jako když střelí, návštěvnost šla nahoru. Nevím to jistě, ale myslím si, že díky těm nofollow odkazům z vysoce autoritativních webů a ne těm slabším dofollow. Přijde mi, že nofollow Google bere v potaz, ale trvá mu to delší dobu.
Mám stejnou zkušenost, pokud se web nepřidá i do Google Console a nenahraje se sitemap, Google ho klidně i půl roku ignoruje, i když už má nějaké odkazy. Stačí dát na G+, Google Console a hnedle je zaindexován v řádu hodin, kvalita webu s tím absolutně nemá co dělat.
Google samozřejmě tvrdí opak, ale kdo v tomhle dělá ví svoje. Prostě bez odkazů a technického SEO na stránce (canonical, https, správná struktura webu, rich snippety atd. atd.) vás se sebelepším webem převálcuje i hňup, který ale Googlu správně servíruje data. Samotný obsah je obvykle úplně k ničemu a sám od sebe funguje jen velmi ojediněle.
Z mé zkušenosti zase stačí neprasit šablony přes moc javasriptu.
A pro umístění na Seznamu stačí fakt pár i nekvalitních dofollow odkazů a jsi tam
Díky za článek (a za zhodnocení po delším období). Máte zkušenost i s tím, že vás Seznam defacto „sráží“ v porovnání s Google?
Vytvořili jsme pár microsites na konkrétní typy produktů, kam se přidal opravdu kvalitní obsah. Linkbuilding jen katalogy + odkazy z dalších microsites.
Google nějak rozpoznal kvalitní obsah. Seznam pořád weby odsouval. Až po pár nákupech článků a odkazů je začal také zobrazovat na první straně SERPu.
Mám se Seznamem podobnou zkušenost – například tento můj blog považuji za celkem kvalitní a seriózní obsah :), přesto mi Seznam posílá cca 1/5 návštěvnosti proti Google.