Pokud vytvoříte web a necháte ho být, nikdy vám na něj nebudou chodit lidi. Ukončil jsem rok trvající pokus a tady jsou výsledky.

Před rokem jsem si řekl, že zkusím otestovat, jestli je možné, aby fungoval web malé firmy či živnostníka samospádem, tj. jestli může fungovat něco jako větší letáček či vizitka (což často nabízejí třeba registrátoři domén) a přivádět to návštěvníky a následně zákazníky. Přiznám se, že moje teorie byla, že to fungovat může, že Seznam i Google musí dát lokálního živnostníka před nesmyslné firemní databáze a katalogy. Potvrdil se pravý opak.

Fiktivní hodinářství v Berouně

V říjnu 2016 jsem vyrobil a spustil jednoduchý responzivní web fiktivního hodinářství (doménu nebudu prodlužovat, takže někdy v listopadu 2017 přestane fungovat). Aby ho našly vyhledávače, dal jsem mu jeden odkaz z článku na tomto blogu.

Předpokládal jsem, že na absolutně nekonkurenční fráze typu „hodinářství Beroun“ se web musí dostat na první stránku Seznamu a Googlu v podstatě automaticky, protože konkurenční firmy budou tak dvě až tři a co jiného by pak na první stránku vyhledávače dávaly, že?

Výsledek testu

Web během roku navštěvuje průměrně 10 lidí měsíčně. Google poslal 15 návštěv, Seznam žádnou. Tahle čísla ale nejsou až tak směrodatná, protože už v popisu webu je naspáno, že jde o fiktivní hodinářství a to pochopitelně ke kliknutí neláká.

Co je ale pro moji původní teorii horší – Seznam i Google web nabízejí i na frázi „hodinářství beroun„, která je obsažena přímo v doméně, až na druhé stránce výsledků vyhledávání. Na první stránce upřednostňují často pofidérní katalogy firem, ve kterých se uklikáte a nic nenajdete. U obou vyhledávačů jsou na první stránce samozřejmě i velice relevantní výsledky, o tom není sporu, ale těch nerelevantních je tam na můj vkus moc.

Seznam tapetuje první stránku výpisy z firmy.cz a ani mu nevadí, že dva z pěti výsledků nejsou z Berouna. To je ale spíše chyba těch firem, že to takto mají nastavené. Mimochodem, Seznam tím krásně demonstruje, že i pokud jste malá lokální firma či živnostník, měli byste mu nějakou tu kačku dávat, protože je schopen vám zákazníky poslat, viz Seznam naplno, v rámci kterého umí Seznam lokální služby propagovat opravdu dobře.

Google dá na první pozice překvapivě také zápisy z firmy.cz (platba Seznamu se vám vyplatí i na Google) a dále prokládá relevantní výsledky těmi méně relevantními katalogy a databázemi.

Závěr

Cílem článku není navážet se do výsledku vyhledávačů, řazení je jejich věc. Cílem je ukázat, že web bez zpětných odkazů je v podstatě web k ničemu, protože vyhledávače ho nebudou brát vážně ani na dotazy obsahující klíčové slovo v doméně.

Zároveň je ale třeba říct, že dostat lokální web na první stranu výsledků, neřkuli na první místo není žádný neřešitelný problém. Stačí, když s ním jeho majitel pracuje, tj. publikuje obsah, získá pár odkazů odjinud a je trochu aktivní na sociálních sítích. Důkazem může být třeba web mé drahé ženy, která nedělá žádné sofistikované SEO, ale jen to, čemu rozumí a co jí živí. Kromě nadšení pak stačí WordPress, základní pluginy a profi šablona. První místo na Googlu třeba na „cvičení pro těhotné beroun“ je příjemný bonus, který přišel tak nějak sám.

PS: je možné, že v jiném oboru a jiném městě vám bude stačit webová vizitka bez jakékoliv další snahy (SEO, linkbuilding atd.), ale já bych to neriskoval. Jak píšu o odstavec výše – ve většině oborů není problém mít lokální web na prvních místech bez horentních nákladů na SEO specialisty.

PS: Nedělám si iluze, že test byl nějak sofistikovaný a obecně platný, prostě jsem to chtěl zkusit. Možné je i to, že oba vyhledávače pochopily, že jde v testu o fiktivní firmu a nenabízely ho záměrně. Kdo ví…

Související články:

TIP NA VÁNOČNÍ DÁREK

Kupte můj kurz Jak na moderní web, který bude skutečně fungovat jako dárek pro sebe či kolegu.