Nenechte se zblbnou marketingovou masáží registrátorů domén. Pro český web potřebujete koncovku CZ a ne bike, cars, cafe, shop a podobné.

Také vás váš registrátor domén bombarduje nabídkami zvláštních domén a vysvětluje, jak je to skvělé? Na první pohled to možná zní krásně – máte kavárnu, pořiďte si web na adrese vasekavarna.cafe. Pro eshop s cyklopotřebami  si kupte vaseshop.bike. Proč je to nesmysl?

Lidé to nepochopí

Běžný uživatel odkojený Seznamem tuší, že adresa webu začíná www (ponechme stranou, že nezačíná) a končí tečka cézet. Pokud mu někam napíšete, že vás najde na něco tečka cafe, tak vám za to často dopíše CZ – něco.cafe.cz a skončí někde úplně jinde.

Pokud napíšete na tištěný materiál mojekavarna.cafe, tak to pro většinu lidí nevypadá jako adresa webu, ale jako nějaká grafikova hříčka (logo). Můžete to sice vylepšit tím, že budete psát www.mojekavarna.cafe a doufat, že to www uživatele trkne a domyslí si, že je to webová adresa. Ale opravdu chcete lidi nutit přemýšlet a porušit tak jedno ze základních pravidel použitelnosti – nenuťte lidi přemýšlet?

Možná namítnete, že lidé stejně jen klikají na odkazy a nebo píšou jméno vaší firmy do vyhledávače a pak je doména nepodstatná. Ano, je to částečně pravda, ale určitě to nedělají všichni a i kdybyste měli přijít o jednoho jediného potenciálního zákazníka, je to špatné.

Navíc málokdo se prezentuje jen na internetu. Máte vizitky, letáky, hlavičkové papíry, tištěnou inzerci, někdo dokonce inzeruje v rádiu nebo v televizi. A třeba taková reklama v rádiu je oříšek i pro doménu CZ. Jakmile totiž není slovo v adrese naprosto jasné a bez možnosti špatného pochopení, vypadá to pak tak, že reklama hláskuje n-e-c-o-pomlčka-n-e-c-o-tečka.cz a polovina posluchačů neví, co má do prohlížeče napsat. A když to ještě „vylepšíte“ neznámou doménou tečka bajkvyhodili jste peníze za reklamu oknem.

Adresu webu nebo email budete také potřebovat diktovat do telefonu a pokud máte „exotickou“ doménu, bude to vypadat asi nějak takhle:

A: a jaká je adresa vašeho webu?
B: mojekavarna.cafe
A: tečka CZ?
B: ne, tečka kafe
A: aha (myslí si něco o tom, že neznáte adresu svého webu a doplňuje si CZ, případně píše .kafe)

Problém s emailem

Pokud budete používat email petr@mojekavarna.cafe stane se vám dříve nebo později to, že některé weby vyžadující email třeba pro registraci si s vaší adresou neporadí. Jejich programátor může být ignorant a kontrolu e-mailové adresy omezí na národní a generické domény a nějaké CAFE, SHOP, BIKE a podobné prohlásí za neexistující adresu. To, že je to chyba toho webu, vám v tu chvíli asi moc nepomůže.

TIP: Láká vás Bitcoin, ale netušíte, která bije? Mrkněte na kurz pro začátečníky, kde se naučíte úplně zdarma vše důležité a pochopíte základy. Kurz Jak začít s Bitcoinem.

Možná i problém s vyhledávači

Kdysi se tradovalo, že domény BIZ a INFO i Google hodnotil trochu hůře, protože byly plné neseriózního obsahu. Třeba už to neplatí, ale proč to riskovat?

Navíc třeba český Seznam prochází primárně domény CZ, protože nemá důvod bloumat po zahraničních webech – nedělá konkurenci Googlu. Seznam vám sice zahraniční i tu „divnou“ doménu do výsledků zahrne, ale co když mu to bude trvat déle? Co když má někde řečeno, že webům na doméně CZ přidá bodík navíc? Je zbytečné riskovat případné problémy.

Co když už „divnou“ doménu máte a používáte?

Pokud už jste se nechali nachytat a koupili “cool” doménu, podívejte se, jestli je ekvivalent v CZ volný a registrujte ho také. Já osobně bych doporučil onu “cool” variantu přesměrovat na CZ a postupně ji přestat používat.

Pokud se používání nechcete vzdát, aspoň si tu CZ držte, aby na ní nemohla začít fungovat vaše konkurence a parazitovat na nešťastnících, kteří vaší doménu nepochopí a skončí u ní.

Co dělat když doména CZ volná není

Zkuste vymyslet alternativní doménu, která volná je. Například pokud máte kavárnu Madlenka, zkuste kavarnamadlenka.cz, madlenka.cz, umadlenky.cz, madlenkacafe.cz a pod. Pokud usoudíte, že v CZ opravdu nemáte šanci, podívejte se, zda je volná varianta v doméně COM, NET, EU, ORG (v tomto pořadí a ORG jen pokud jste sdružení, neziskovka a pod.). Ostatní koncovky neberte a raději se vraťte k přemýšlení o nějaké CZ variantě.

Pokud na obsazené doméně CZ podniká vaše konkurence ve stejném oboru, zkuste vymyslet úplně jinou doménu, co nejméně podobnou té obsazené. Není nic horšího, než dělat reklamu konkurenci. A to se vám 100% stane, pokud bude například konkurence na skvelekafe.cz a vy na skvele-kafe.cz. Ano i takové věci se dějí a je to marketingová sebevražda.

Výjimky potvrzují pravidlo

Exotické domény v ojedinělých případech smysl dávají. Napadají mě třeba různé jednoúčelové microsite, kde si můžete dovolit kreativnější ztvárnění. Nikdy ale na „cool“ doménách nedělejte svůj hlavní web a e-mailové adresy.

Související články: