Obsah článku
Mnoho malých firem a živnostníků pravděpodobně žije v představě, že web stojí desetitisíce či dokonce statisíce a proto web nemají. Realita je dnes ale jiná.
Kolik stojí webové stránky?
Předně si musíme definovat, co je to web. Může to být informační stránka s ceníkem ke stažení nebo velký e-shop s obratem v milionech. Internetové obchody si pro tentokrát škrtneme, to je samostatná kategorie. Podíváme se na náklady na běžný malý web firmy, která se neživý prodejem přes internet.
Provoz webu se skládá z těchto nákladů:
- internetová adresa (doména) – cca 200 Kč/rok
- prostor pro umístění stránek – cca 500 Kč/rok (dostačující kvalita pro menší web)
- výroba webu – jednotky tisíc až nízké desítky tisíc (web za jednotky tisíc většině malých firem pro začátek stačí)
- péče o web
Kolik stojí výroba webu?
Toto je část, kde je rozptyl cen asi největší. Je to pochopitelné. Někdo chce úplně jednoduchou informační stránku, někdo chce vlastní design na klíč, což znamená náklad na grafika. Někdo si text na web napíše sám, někdo chce profesionálního copywritera.
Pokud si firma tvoří svůj první web s tím, že si chce vyzkoušet, co to vlastně znamená mít web a být na internetu, je zbytečné investovat do grafika či copywritera. Nicméně je vhodné, aby web dával dohromady někdo, kdo alespoň trochu rozumí grafice, resp. má vkus a cit. Není nic horšího, než web v křiklavých barvách s modrým textem na červeném pozadí. Stejně tak ten, kdo napíše první texty, by měl zvládat pravopis a trochu umět psát.
Zapomeňte na to, že vám web udělá synovec recepční, který končí základní školu a jeho kvalifikací je to, že má doma počítač a umí ovládat Facebook. Nedopadne to dobře.
Vlastní publikační systém pro provoz webu není třeba vyrábět, existuje mnoho systému, které používají milióny lidí po celém světě a jsou zdarma. Asi neznámější a určitě nejrozšířenější je systém WordPress, který doporučuji každému, kdo se mě na výrobu webu ptá. Koneckonců na WordPressu běží i tyto stránky, které právě čtete.
Jaké jsou náklady na průběžnou péči o web?
Opět se náklady mohou dost lišit, ale u malého webu, který používáte pouze jako jakousi vizitku s údaji o vás, budou náklady zanedbatelné.
Pokud zvolíte statickou stránku se základními údaji o firmě, nemusí vás následná péče stát ani korunu, případně to budou stokoruny, pokud budete potřebovat někde změnit text, otvírací dobu, cenu a pod.
Pokud budete chtít sami aktivně tvořit obsah a zvolíte pro provoz webu WordPress, budete potřebovat někoho, kdo bude průběžně WordPress kontrolovat a dohlížet na jeho zabezpečení, aktualizace, zálohování a podobně. U jednoduchého webu se toto dá zvládnout za 1-2 hodiny měsíčně, takže cena může být podle hodinové sazby daného odborníka okolo 1 000 Kč/měsíc. Zvolit můžete i hosting, který se o váš WorpdPress postará v ceně.
Propagace webu
Pokud se rozhodnete být na internetu aktivní a cíleně získávat návštěvníky pro váš web, náklady se posunou nahoru. Začnete utrácet za reklamu, za optimalizaci webu pro vyhledávače (SEO), za odkazy z jiných webů, za analýzy chování lidí na webu atd. Ale to jsou věci, které určitě nemusíte dělat na začátku a navíc internet má jednu velkou výhodu – všechno na něm dokážete změřit, takže chytrý podnikatel vždy utrácí za věci, které se mu vyplácí a to znamená, že každá koruna investovaná do webu se mu vrátí i se ziskem. O internetovém marketingu si ale povíme něco víc někdy příště.