Obsah článku
Vaše firma musí i na webu působit důvěryhodně. Kromě vlastní domény a seriózně působícího webu, byste neměli zapomínat ani na adresu vaší elektronické pošty.
Prvním krokem k seriozně působícímu webu je samozřejmě vlastní doména ve tvaru vasefirma.cz. Zapomeňte na adresy ve tvaru mojefirma.webzdarma.cz a podobné. Vlastní doména stojí ročně okolo 200 Kč, takže nemůže existovat firma ani živnostník, který by si ji nemohl dovolit.
Často ale narážím na weby, které sice mají vlastní doménu, ale jako kontakt uvádí e-mail na tzv. freemailu, to znamená třeba na seznam.cz. Pokud bych to měl k něčemu přirovnat, tak e-mail zdarma působí podobně důvěryhodně jako PO BOX místo skutečné adresy.
Proč nepoužívat freemail?
- Protože vypadáte jako šetřílci, kteří nechtějí investovat pár desetikorun do e-mailu na vlastní doméně. Vizitky také pravděpodobně netisknete na kancelářský papír a černobíle.
- Protože existují služby, které e-mail zdarma při registraci odmítnou a vyžadují firemní adresy.
- Protože adresu vypadající jako vaše si může vytvořit kdokoliv. A kdekoliv mimo váš web se může vydávat za vás. Pokud jsou vaši uživatelé naučení, že používáte maily ve tvaru @vasefirma.cz, neskočí snadno na trik podvodníkům.
Jak si zařídit e-mail na vlastní doméně
Nejjednodušší způsob je ten, že si mailové adresy zřídíte v rámci webhostingu. Drtivá většina seriozních poskytovatelů vám umožní nastavit si e-maily bez příplatku v ceně webhostingu. To znamená, že to nestojí nic navíc, jen chvilku času věnovanou nastavení.
Pokud z nějakého důvodu nechcete nebo nemůžete využít e-maily u svého webhostera, existuje možnost mít e-maily u Seznamu, ale na vlastní doméně. Máte tak e-mail dostupný odkudkoliv a v rozhraní Seznamu, ale adresa je vaše. Nastavení chce trochu technických znalostí, ale měl by to bez problému zvládnout každý, kdo někdy registroval doménu. Pokud si nebudete vědět rady, poradí vám určitě váš registrátor domén (je potřeba upravit DNS). Pokud vás zaujala tato možnost, přejděte na mojedomena.seznam.cz a držte se tam uvedených instrukcí.
UPDATE 26.6.2018: Seznam spustil inovovanou službu pod značkou Email profi. Padlo omezení na 10 schránek na doménu a rovněž lze nově zakládat i tzv. aliasy, tj. adresy, ke kterým reálně neexistuje schránka, ale jsou doručovány do jiné vaší schránky. Příklad: uděláte si schránku marketing@example.com a doručujete ji do schránky konkrétního zaměstnance. Pokud zaměstnance vyměníte, nemusíte nic měnit na webu ani jinde, jen změníte směřování aliasu.
Dále existuje spousta převážně zahraničních služeb, které vám e-mail na vlastní doméně zprostředkují za drobný peníz a někdy i zdarma. Z velkých a spolehlivých firem podobnou službu v rámci svých cloudových služeb nabízí Google i Microsoft, z méně známých třeba firma Zoho a jejich Zoho mail.
Doporučení
Pokud máte svůj web u slušného webhostera, oslovte s dotazem nejprve jeho. Případně se přihlaste do administrace webhostingového účtu a porozhlédněte se po nastavení e-mailů.
Pokud jste zvyklí na Seznam.cz třeba ze soukromého mailu, zařiďte si firemní mail na vlastní doméně u Seznamu. Počítejte ale s tím, že u služby zdarma nemáte nic garantované.
A pokud patříte mezi techničtější uživatele a chcete například využívat balík služeb včetně kancelářského balíku, sáhněte po řešení od Googlu, Microsoftu nebo Zoho.
Ať už přemýšlíte o jakémkoliv řešení, vždy se ale zamyslete i nad tím, jak důležitý pro vás e-mail je a co se s vašim podnikáním stane, když bude e-mail nedostupný nebo dokonce o všechny e-maily přijdete. Pak si odpovězte na otázku, zda se na e-mailovém řešení vyplatí šetřit a nebo je lepší si připlatit.
A co zabezpečení a GDPR? V tomhle ohledu nějaké informace nemáte? Začínám na toto téma hledat, takže prozatím nemohu sám ničím kloudným přispět.