Obsah článku
Drtivá většina firem nepotřebuje web na míru. V dnešní době postavíte web z hotových řešení lépe, rychleji a výrazně levněji. Ale pozor, neznamená to, že nepotřebujete někoho, kdo webu rozumí.
K sepsání tohoto článku mě inspiroval text Zanikající část webařiny: obyčejné weby a aplikace na míru, který perfektně popisuje to, co si už dávno myslím, ale nenapadlo mě to takhle pěkně sepsat. Přesto si neodpustím menší polemiku.
Zdarma klikací řešení raději ne
Web na míru jsou pro drtivou většinu firem peníze vyhozené oknem. Jak to udělat jinak?
Jako úplný začátek se asi dá použít Webnode či jiná podobná alternativa, ale verze zadarmo je většinou tak omezená, že je dlouhodobě nepoužitelná – divné adresy bez vlastní domény, reklama provozovatele a podobně. Takový web se hodí maximálně pro osobní použití, ale ne pro firmu. Je pak na zvážení, jestli už na začátku nevěnovat firemnímu webu trochu více času a neudělat ho rovnou na vyšší úrovni. Je totiž skoro jisté, že na začátku ušetřené peníze zaplatíte jen později, až budete chtít web posunout na vyšší level.
Zmiňovaná instantní řešení většinou nabízejí i placené tarify, které vás výše uvedených neduhů zbaví, ale je otázka, jestli se vyplatí platit za něco, kde jste pořád více či méně sešněrovaní „primitivností“ dané služby a některé pokročilé věci tam prostě nedokážete. O stupínek lepší řešení totiž bude stát podobné peníze.
Hosting + WordPress + profi šablona + konzultant
Já osobně bych asi nejjednodušší volbu popsanou výše vynechal a začal rovnou na vlastním hostingu a WordPressu. Cenově se to nebude moc lišit od placených verzí instantních řešení, ale získáte daleko větší volnost. A práce v prostředí WordPressu bude podobně intuitivní a jednoduchá. Zvláště když zainvestujete do pořádné šablony, jako je například Divi od Elegant Themes.
Náklady na takový web budou pro normálně fungující firmu nebo živnost naprosto zanedbatelné:
- doména: dvě stovky ročně
- rozumný hosting: plus mínus tisícovka ročně (zkuste třeba WordPress hosting u vas-hosting.cz za 99 Kč/měsíc)
- WordPress: zdarma
- profi šablona, která ušetří spousty času a práce: například Divi za 2 000 Kč/rok (89 $), nebo 249 $ jednorázově
- konzulant, péče o web: tady bude asi největší rozptyl cen, ale šetřit se nemusí vyplatit – rady od člověka s hodinovkou 1000 Kč a více vám obvykle během krátké doby vydělají daleko více peněz, než stála konzultace. Koneckonců stejné sumy platíme v autoservisu nebo u zubaře a nikomu to nepřijde divné. Přečtěte si jak to dopadne, když svěříte web lemplovi.
Mimochodem, stejné je to u eshopů
U eshopů by se dal parafrázovat výše uvedený článek – Zanikající část webařiny: eshopy na míru.
Nechat si dnes dělat eshop na míru je úplně zcestné v 99 % případů. Vzpomínám na jednu známou, která chtěla eshop na své ručně vyráběné hračky pro mimina a přišla s tím, že jí to nějaký známý udělá za 30 tisíc. V jejím případě je naprosto jasné, že koupit instantní řešení za pár stovek měsíčně je jediné správné řešení – za 30 tisíc placených po stovkách měsíčně bude mít skvělý shop s neustálými aktualizacemi na mnoho a mnoho let. A pokud vyroste do velikosti Alzy nebo Mallu a začne jí být instantní řešení úzké, může si klidně zaplatit ten shop na míru.
Kdy je web na míru opodstatněný?
Zjednodušeně řečeno tehdy, když vám odborník řekne, že na vaše požadavky hotové řešení opravdu nestačí. A také, že váš plán na web má hlavu a patu a může fungovat.
Alza by se nikdy nestala Alzou, kdyby začínala s eshopem na míru. Vlastní vývoj byla právě ta její konkurenční výhoda, která ji vytáhla z obecné šedi ostatní konkurence, která byla závislá na cizím řešení a když měli nějaký nápad, museli se měsíce doprošovat, aby jim ho externí dodavatel implementoval.
Stejně tak třeba mixit.cz měli dobrý nápad, ale jen díky skvěle fungující webové aplikaci na míru hned od začátku chytli tu správnou trakci.
I uznávaný odborník Marek Prokop nezačal se svým cajtydne.cz na pronajatém řešení a raději oželel spoustu funkcí. A přesně si lze na jeho blogu přečíst, jaké důvody ho k tomu vedly.
Takže s tou základní tezí „99 % nepotřebuje web/eshop na míru“ rozhodně nesouhlasím a na příkladech dokážu doložit, že programování na míru je jediná věc, která podnikatele vytáhne ze šedi ostatních. Asi jde o konkrétní záměr, ale univerzálně to myslím neplatí.
Tady docela nesouhlasím, eshop spolu s webdesignem jsou velmi specifické. Troufám si říci, že eshop jako služba jsou děsně omezené jak z hlediska designu, tak z hlediska funkcionality. Doba, kdy lidé bezhlavě kupovali jen podle ceny je pryč a většina systémů eshop jako služba jsou bohužel ve všem jen jakási chabá kopie Alzy a pro malá řešení mají spíše spoustu nevýhod…
Woocomerce s Wordpresem zase trpí problémem s bezpečností, kdy pokud vstoupíte na mezinárodní trh jste hackování na denní bázi. Problém je i s upgrady WordPressu, který nestíhají povětšinou upgrady Woocommerce, šablon natož pak specifických pluginů, které chtě nechtě potřebujete a to vede jen k tomu, že vás brzy někdo hackne…
Znám oba dva případy a proto říkám, že hlavní je promyslet strategii podnikání. U známé bych rozhodně nezvolil řešení klasického e-shopu, kde zapadne do průměru a spíše bych volil netradiční verzi s detailním designem a popisem produktů, udělal katalog=eshop pro celou EU ve více jazykových verzích, protože tak obsáhne velké trhy, kde by se na ručně vyráběné hračky spíše našla klientela než na malém českém trhu…
S hlavní ideou článku určitě souhlasím, nicméně neviděla bych to tak černobíle s těmi „klikacími“ řešeními. Jasně, musíš platit tarif – ten ale zahrnuje doménu, hosting, šablony+další funkce a většinou máš možnost kdykoliv kontaktovat podporu, která ti s webem pomůže nebo i poradí s optimalizací atd. Takže to je všechno v jednom a člověk si to víceméně je schopný udělat sám.
Pro některé lidi je to jednodušší než shánět dobrého konzultanta. Protože v dnešní době je to bohužel jako hledat jehlu v kupce sena . konzultantů je mraky, ale jenom u málo z nich cena odpovídá odvedené práci. Znám pár lidí, kteří se takto spálili, protože dneska si už může říkat „konzultant“ snad skoro každý.
Osobně doporučuju zvolit nejdřív „klikací řešení“ a až člověk získá trošku technických skills, tak se pustit do wordpressu. Ostatně některá ta hotová řešení i na wordpressu běží (např. https://www.mioweb.cz), ale je to zjednodušené pro laiky, což beru jako dobrý začátek si to trochu osahat.
Fuuu, e-shop na míru je úplně nezbytný pro větší hráče.
Pro malé je pochopitelně nejlepší shoptet nebo něco takového.
Ale, i tady tyto řešení se časem prodraží, pokud byznys šlape…
Co je ovšem sebevražda je e-shop na open source systému
Ve výsledku ten Webnode na start stačí Člověk totiž zjistí co chce a co reálně potřebuje. Není nic horšího než člověk, který jenom plánuje a nezačne. Takže za mě spustit na Webnode a pak přemigrovat s jasnou představou co chci.
Pavel z Webnode